Hoe een eerlijke of oneerlijke organisatie herkennen

Cover stories

In een eerlijke organisatie wordt het échte verhaal verteld. Alleen zo voelen klanten en medewerkers zich gehoord en ontstaat er een duurzaam resultaat. Organisaties die niet het eerlijke verhaal vertellen komen vroeg of laat in de problemen.’Eerlijk’ maakt het verschil.

Wat is ‘eerlijk’

In een eerlijke organisatie mag alles wat er toe doet aan de orde komen, wordt er geluisterd en een transparante beslissing genomen.
Een eerlijke organisatie is geen vrijplaats voor flierefluiters. De eerlijke organisatie heeft heldere doelstellingen en ook randvoorwaarden, zoals bijvoorbeeld voldoende winst maken en klanten goed bedienen.

Wat van belang is dat dat wat daar voor nodig is vrijelijk wordt besproken en afgewogen. Dat er geen taboes of dogma's zijn, dat het eerlijke verhaal wordt verteld ook a...


Sven Leeuwestein
Een verademing om te lezen, waarvoor dank!
H. van Engelenburg
Er zijn van die momenten dat iemand onder woorden brengt wat je, helaas, regelmatig om je heen moet constateren.
Wouter van der Molen
Lid sinds 2019
Een artikel waarbij denk ik iedereen "eerlijkheid" volgens mij het als een logisch feit ervaart maar toch ook merkt dat verwachtingen vanuit traditie en externe invloeden het toch als een flinke uitdaging ziet. Het doet mij ook denken aan het gekakel momenteel rond de ECB en de FED hoeveel is daar eerlijk en hoeveel is daar PR? Overigens moet ik toch opmerken dat qua CoolBlue deze "eerlijkheid/transperantie" toch vooral een branding excercitie is. Intern en sollicitant verdwijnt dit mantra weer als sneeuw voor de zon, helaas.

Meer over Organisatiecultuur