Channels

Je kent het wel, een gezin, een gezellig privé -leven en ook nog een baan met veel verantwoordelijkheden, collega’s en afspraken. Hoe houd je al die ballen in de lucht? En hoe houd je het vooral ook leuk? Ik geef je graag 10 tips! 

  • Het is (toch) nooit af!
    Zeker bij mentaal belastend werk is er veel druk om het werk ‘af’ te krijgen. Wat helpt is je te realiseren (en je er bij neer te leggen) dat het werk nooit af zal zijn, er is immers altijd meer tijd nodig dan dat je hebt. En hier zit dan ook meteen de oplossing: bepaal voor jezelf hoeveel tijd je aan je werk én privé wilt besteden om een goede balans te creëren. Op deze manier bepaal je zelf de balans tussen in- en ontspanning en zorg je dat je niet overbelast raakt.
  • Maak keuzes
    Zeker wanneer je naast je werk een drukke agenda hebt, is het goed om – samen met je partner – te kijken naar de taakverdeling en planning. Wat vinden jullie beiden belangrijk, wat zou anders georganiseerd kunnen worden of welke prioriteiten kunnen een bepaalde tijd iets naar de achtergrond verschoven worden? Kies bewust voor wat je wel of niet wil doen, kijk of je extra taken (tijdelijk) kunt stoppen of ergens anders kunt beleggen en ga bewust om met uitnodigingen.
  • Begin op tijd, stuur je aandacht en maak een planning
    In je werk weet je vaak ruim van tevoren wanneer er deadlines aankomen: bepaal hoeveel tijd en welke voorbereiding daarvoor nodig is, maak een planning en plan voldoende tijd in je agenda. Zorg er voor dat je je taken in kleinere overzichtelijke stukken verdeeld. Multitasken is niet effectief: zet afleidingen uit en focus je gericht op de taak die je wilt uitvoeren.
  • Maak gebruik van digitale mogelijkheden
    Samenwerken, vergaderen en overleggen hoeft in deze digitale tijd niet altijd te betekenen dat je ook fysiek bij elkaar zit. Tijdens de corona pandemie hebben we er allemaal mee te maken gehad: online overleggen met behulp van beeldbellen als Skype, Zoom en Teams. Stel het doel van het overleg vast, baken de tijd af en houd individuele afstemmingen buiten de vergadering.
  • Blijf fit
    Het lijkt een open deur, maar hoe fitter je bent hoe beter je presteert. We brengen ongeveer een derde van ons leven slapend door, zorg dus voor een goede nachtrust. Eet gezond, beweeg voldoende, ga op tijd slapen en bedenk wat voor jou lastige momenten zijn die je hiervan weerhouden.
  • Wat geeft mij energie?
    Neem wat tijd om voor jezelf op een rijtje te zetten wat jou energie geeft én wat jouw energievreters zijn. In je werk, bij activiteiten die je doet, in je relatie, je klussen en je familie. Kijk voor de zaken die je energie kosten of je deze kan stoppen, delegeren of anders kunt organiseren en versterk de zaken die je energie geven.
  • Belangrijke zaken eerst
    De allereerste stap is voor jezelf helder krijgen wat je graag wilt bereiken. Dat kan een promotie zijn, meer vrije tijd, een opleiding doen of een andere baan. Bepaal wat daarvan binnen je eigen invloedssfeer ligt en hoe je het wilt aanpakken. In je planning, tijdsbesteding en aandacht kun je hier vervolgens prioriteit aan geven. Maak een bewuste afweging in wat voor jóu urgent en belangrijk is en wat voor anderen urgent en belangrijk is. Het helpt om wekelijks voor jezelf in te plannen waar jij graag aan wilt werken en ben kritisch op jezelf of je dit ook doet.
  • Doorbreek de e-mailcyclus
    Het lijkt altijd de snelste en makkelijkste manier: even snel een mailtje sturen, dan ‘ben ik er van af’. De realiteit is helaas anders: voor iedere e-mail die je stuurt, ontvang je er gemiddeld 1,4 terug. Bedenk bij iedere e-mail: moet ik deze wel sturen en moet ik dit nú doen. Maak binnen je eigen team goede afspraken over het onderling mailen.
  • Gericht aandacht voor je mailbox
    Naast het minder mailen, kun je ook veel doen om je mailbox niet je leven te laten bepalen. Zet de meldingen uit en bekijk gericht – bijvoorbeeld twee keer per dag een kwartier –je mails. Handel mailtjes die je maximaal 2 minuten kosten direct af en ruim een paar keer per week tijd in je agenda in om mails af te handelen die je meer tijd kosten, plan dit in je agenda in.
  • Voorkom afleiding
    We zijn met elkaar verslaafd geraakt aan de vele e-mails, WhatsApps en Social Media. Al deze prikkels zorgen voor de aanmaak van dopamine in je hersenen en deze “honger” wil je steeds vaker stillen. Deze ‘infobesitas’ kun je zelf beteugelen door je er bewust van te zijn en niet steeds op je smartphone te kijken (leg ‘m buiten bereik!).

Een nieuw project, een andere baan of extra werkzaamheden vormen een mooi moment om eens kritisch naar jezelf te kijken en te bepalen of je veranderingen wilt aanbrengen. Laat in ieder geval het idee dat je er geen tijd voor hebt niet als belangrijkste factor meewegen, je bent zelf voor een groot deel ‘in control’ van je werk en privéleven.

Het in de praktijk brengen van de tips vraagt wel om het bewust maken van keuzes. Je kunt ze ook niet allemaal in één keer oppakken dus ‘choose your battles’. Ik start zelf met de eerste twee, en jij?

Kennisbank onderwerpen:

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x