Channels

Om het beste uit medewerkers te halen, is het van belang dat ze gemotiveerd zijn om goed werk te leveren. Tevreden medewerkers zijn creatiever, werken beter samen en leveren zo meer werk af van een hogere kwaliteit. Maar hoe houd je medewerkers gemotiveerd?

1. Geld motiveert
Mensen willen best goed verdienen, en op de korte termijn werkt het ook wel om meer geld te bieden. Maar geld blijkt de motivatie van mensen niet langdurend te beïnvloeden. Werknemers moeten prestaties kunnen leveren, daar erkenning voor krijgen, persoonlijk en professioneel kunnen groeien, meer verantwoordelijkheden krijgen. Het geld dat daar als waardering dan wellicht bij past, is hierop slechts een aanvulling.

2. Geen ruzie maken
Niemand houdt van conflicten op het werk en daarom laten we vervelend gedrag liever ‘over waaien’, dan dat we de confrontatie aan gaan. Maar wie problemen niet aansnijdt, helpt ook niemand: de manager zichzelf niet, niet de medewerker, niet de organisatie en ook zeker niet de collega’s van de disfunctionerende medewerker.

Lees ook:

Hoe vergroot u de werkmotivatie

3. Talenten hoef je niet te motiveren
Iedereen wil graag grote talenten om zich heen hebben op het werk. Slimme, creatieve geesten die snel leren, weten hoe de hazen lopen en een verbluffende productie draaien. Die mensen houden zichzelf wel aan het werk, denken we. Maar intelligentie gaat niet altijd hand in hand met discipline en doorzettingskracht. Er zijn heel wat talentvolle medewerkers die geen raad weten met hun kennis en kunde. Ze weten niet wat hen motiveert en drijft, waardoor ze teleurgesteld, verveeld en boos kunnen raken.

Met voortgangsgesprekken, variatie in taken, suggesties en soms ook gewoon gerichte opdrachten blijven medewerkers uitgedaagd. Zorg dat u de lat hoog genoeg legt, zodat uitdaging aanwezig is voor talentvolle medewerkers op alle niveaus.

Inspelen op de kenmerkende verschillen tussen de verschillende typen medewerkers is cruciaal voor werkgevers in de strijd om talent. De noodzaak om in personeelsbestanden te snijden en organisaties te veranderen, leidt binnen veel bedrijven tot een tweeslachtige aanpak. Hierin moeten leidinggevenden mensen ontslaan en tegelijkertijd onopvallend de meest vaardige en begaafde kandidaten zien binnen te halen en houden.

Een aantal mythes rond werk:

– Mythe 1: Mensen zijn de architect van hun eigen verandering.
Helaas: maar heel weinig mensen nemen ontslag omdat ze hun loopbaan zat zijn. De meesten worden tot verandering gedwongen.

– Mythe 2: Passie is alles wat je nodig hebt.
Ja, volgens de moderne droommachine-industrie dan, die suggereert dat je eigen leven volledig maakbaar is als je er de passie maar voor hebt. De werkelijkheid is geheel anders.

– Mythe 3: Een droombaan is een baan waarin alles leuk is.
Flauwekul: zelfs de beste baan heeft kanten waar je een rothekel aan hebt.

– Mythe 4: Als het goed is, hou ik van de baan om de baan.
Als het gaat over de zin van werk, bedoelen mensen nooit dat ze iets doen omdat ze het nu eenmaal leuk vinden om te doen.

– Mythe 5: Ergens is de baan waarvoor ik geboren ben.
Dit is totale onzin: er is niet één perfect iets voor iemand om te doen in dit leven. Voor elk mens zijn er tientallen of honderden mogelijke carrières waarin hij zijn ei kwijt kan. Er zijn vele juiste antwoorden.

– Mythe 6: Ik weet niet wat ik wil.
Nonsens, iedereen weet wat hij wil: voldoening, in het leven en de samenleving staan, verantwoordelijkheid en een beetje opwinding. Het echte probleem is hoe je daar komt. Dat is uiteraard moeilijk, maar dat is ook precies de bedoeling – want anders zou je onderweg niets leren en er dus nooit arriveren. Wie bereid is om het beste te maken van vervelende situaties, om af en toe rotwerk te doen en om bescheiden en leergierig te blijven, komt er vanzelf wel. (Bron: Fast Company, april 2009)

Werkgevers hebben op dit moment geen armslag als het gaat om arbeidsvoorwaarden. Hierdoor worden niet-financiële aspecten zoals training, flexibel werken en in het buitenland werken steeds belangrijker. Deze opties zijn aantrekkelijk mits ze op het juiste moment in een carrièrepad worden aangeboden. Begrip voor de drijfveren van medewerkers in verschillende fases van hun loopbaan is een cruciaal aspect van human capital management. One-size-fits-all gaat echt niet meer op.

Extra moeite

Succes hangt af van het vermogen om nieuwe kansen aan te grijpen en snel van tactiek te veranderen voordat de concurrent dat doet. Daarvoor moeten managers wel goede medewerkers hebben. Mensen zijn vaak bereid extra moeite te doen voor weinig of geen extra beloning. Bedrijven moeten deze goede wil wel duidelijk erkennen, door een consistent carrièrepad aan te bieden, met voorwaarden en beloningen die zijn afgestemd op de situatie en carrièredoelen van de medewerker. Goede human capital management systemen helpen bazen bij het aanbieden van de juiste incentives voor de beste prestaties van medewerkers in elke fase van hun loopbaan. Prestatiemeting en -beoordeling blijft mensenwerk – al is het maar voor een deel.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (samenvatting uit: PersoneelsNet en Sigma-Online)

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

In het algemeen klopt het allemaal wel, maar het antwoord op de vraag wat mensen drijft en motiveert is eigenlijk heel persoonlijk. Uit mijn eigen ervaring kan ik alleen maar concluderen dat de meeste managers en externe adviseurs er meestal van uit gaan dat anderen door dezelfde dingen worden gemotiveerd als dat zij dat zelf ervaren!

Ik heb bij grote reorganisaties veel verschillende zaken voor mensen kunnen regelen door het ze gewoon te vragen. Soms was dat een uitbouw in ruil voor vertrek, een dure opleiding, meer tijd, geen leidinggeven meer (!), een eigen CD-winkel etc etc.

Eigenlijk zou je denk ik naar een systeem van individueel belonen toe moeten waarbij mensen zelf hun eigen mix zouden moeten kunnen samenstellen binnen de grenzen van wat er kan in de organisatie irt klanten.

Mede afhankelijk van de fase in je leven waar je je in bevindt etc.

Mvg
Tony de Bree
http://www.dagboekvaneenbankier.nl

x
x