Doorbreek de Nederlandse 6-jes cultuur!

Columns

Wij hebben thuis 2 grote honden; een mix Duitse Herder / Golden Retriever en een mix Bullmastriff / Cane Corso. Twee enorme honden en allebei met hun eigen karakter en gebruiksaanwijzing. Prachtig is het om de verschillen tussen de twee te zien, te ervaren en mee te werken. De Herder is echt een werker, altijd alert en bewaakt ons huis en alles wat er omheen zit. Onze Bullmastiff daarentegen is het tegenovergestelde van de Herder. De Bullmastiff is uiterst relaxed, maakt zich niet druk en komt regelmatig even langs om een aai over de bol te krijgen. Houdt enorm van uitslapen en blaft wat mee als de Herder weer eens aanslaat. De Herder is duidelijk de baas van de twee en de Bullmastiff vindt het prima, begrijpt eigenlijk niet waar de Herder zich allemaal zo druk om maakt.

Verschillen in persoonlijkheid en gedragsvoorkeuren zien we uiteraard ook bij mensen. In mijn coaching-en trainingspraktijk werk ik veel met persoonlijkheidsverschillen en gedragsvoorkeuren en vaak maak ik mee dat mensen zichzelf willen veranderen al dan niet onder druk van henzelf of de mensen om hun heen. Nou is verandering altijd goed, maar je kan jezelf afvragen wat je wilt veranderen en hoever je gaat. Wil je je eigen persoonlijkheid en gedragsvoorkeuren veranderen, als dat al mogelijk zou zijn? Marc Lammers spreekt daar altijd zo mooi over, onze 6-jes cultuur! In Nederland worden we opgevoed en opgeleid met het idee dat we goed of gemiddeld goed in alles moeten zijn. Als je goed bent in tekenen, maar minder in wiskunde, dan wordt er al snel gezegd: laat het tekenen maar zitten, want daar ben je al goed in, maar besteed meer aandacht aan wiskunde, want daar ben je echt niet goed in! Hier zit nou net de crux. Als je goed ben in tekenen, waarom dan niet al je talenten daarin gaan gebruiken en verder te ontwikkelen. Zorgen dat je nog beter wordt in tekenen. Als je echt niet goed bent in wiskunde, laat dat dan vallen, want er zijn weer andere mensen die goed zijn in wiskunde. Wanneer ik dit in coaching gebruikt, schrikken veel mensen. Je kan toch niet zo maar zeggen dat je niet goed bent in iets, dat hoort niet! In Nederland moet je nou eenmaal van alle markten thuis zijn en dat is een ramp voor ieders persoonlijke ontwikkeling.

Kijkend naar je voorkeuren en vaardigheden, dan zijn er 3 verschillende categorien: de eerste categorie bevat vaardigheden (talenten) waar je van nature echt goed in bent. Het komt je aanwaaien en je hoeft er eigenlijk niets voor te doen. Wanneer jij niet begrijpt waar anderen zo moeilijk over doen, dan heb je waarschijnlijk je natuurlijke vaardigheden in zicht. Ga met deze vaardigheden aan de slag om hier nog beter in te worden en misschien zelfs wel de beste. De tweede categorie bevat vaardigheden waar je van nature affiniteit mee hebt, maar deze zijn nog niet helemaal ontwikkeld of je moet er iets meer moeite voor doen. Het geeft je wel positieve energie. Vaak zijn deze vaardigheden ondersteunend aan je eerste categorie vaardigheden. Selecteer die vaardigheden die je verder wilt ontwikkelen en ga daarmee aan de slag. De derde categorie bevatten vaardigheden waar je echt niet goed in bent. Laat deze los en stop ermee om er enige energie in te stoppen om deze verder te ontwikkelen. Wees er open en eerlijk over en geef de mogelijkheid voor het werken met deze vaardigheden aan de mensen waarbij deze vaardigheden in hun eerste of tweede categorie vallen.

Weet jij het al, waar je echt goed in bent? Wat zijn jouw eerste categorie vaardigheden, waarmee je jezelf van anderen onderscheidt? Wat zijn je tweede categorie vaardigheden en welke van deze vaardigheden wil je verder ontwikkelen? Wat zijn je derde categorie vaardigheden? Wanneer stop je ermee om deze verder te ontwikkelen? Wie in je omgeving is wel goed in deze vaardigheden en aan wie kan je deze overlaten?

Is het spannend om de 6-jes cultuur te doorbreken, door open en eerlijk te zeggen dat je niet goed bent in bepaalde vaardigheden? Ja, zeker in het begin, maar ook hierbij geldt, oefening baart kunst! Zeker wanneer je hiermee de ruimte geeft aan anderen om hun eerste en/of tweede categorie vaardigheden te gaan gebruiken en te ontwikkelen. Een ander bijkomstig voordeel is dat je na verloop van tijd vanzelf gaat kijken naar die vaardigheden waar jij en de ander goed in zijn, in plaats van waar jullie niet goed in zijn. Het toepassen en ontwikkelen van je talenten, die vaardigheden waar je goed in bent, geeft energie en mogelijkheden. Net zoals bij mijn 2 honden, de Herder is de Herder en de Bullmastiff de Bullmastiff en ze zijn daar allebei zeer tevreden mee!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ralph Beijer
Het is al vaker gezegd en waar; doe waar je goed in bent en maakt dat vooral beter. Oftewel maak van die 8 een 10 en je onderscheidt jezelf. Richt je op hetgeen je leuk vindt. Daar kom je veel verder mee dan het 'rommelen' in een gebied waar je niet goed in bent, daar zijn andere voor die juist daar goed in zijn!
Niek Habraken
Lid sinds 2019
Helemaal eens Marinda, maar ik mis een aspect. Heb 3 kids en geen honden maar toch. Volgens mijn kinderen is bij ons thuis mijn liefste de Herder en ben ik de Bulmastiff. Tot zover geen probleem. Maar we hebben allebei verschillende werkgevers en leidinggevenden, ik een Poedel en zij een Golden Retriever. Ook dat zou geen probleem hoeve te zijn. Ware het niet dat zowel de Poedel als Golden Retriever een stijl van leidinggeven hebben waarin geen ruimte is om fouten te maken. De context van "een 6-jes cultuur" of van een 6 naar een 9 wordt dan een geheel andere. Een van nog meer frustraties? Nogmaals ik ben het geheel met je eens, maar ik merk zo vaak dat veranderingen gefrustreerd worden door degene die ze initiëren! Ik ben inmiddels zover dat wanneer ik gelukkig ben met een 5 dat genoeg is en voor mij geen 9 hoef te worden.
Jos Peters
Lid sinds 2019
Eens. Je eist ook niet van Messi dat hij meeverdedigt. Hij is er voor de doelpunten
Olga Van Diem
Helemaal mee eens - vooral inzetten op kwaliteiten en mensen in hun kracht laten werken. Tegelijk ben ik wel van mening dat ook bij sommige dingen waar iemand niet goed in is, afhankelijk van een functie of rol die iemand vervult binnen een organisatie, de 'basis' wel op orde moet zijn. Dit vooral wanneer het teveel negatieve effecten heeft op anderen als dat niet het geval is (en het dus geen oplossing biedt als dit aan anderen wordt overgelaten).

Meer over Talent ontwikkeling