Conflicten en ruzies op de werkvloer horen bij het werk en hoeven niet perse schadelijk te zijn voor de toekomst van het bedrijf. Volgens Carsten de Dreu, hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie, is hier juist een open en communicatief klimaat van groot belang.
Waar meningsverschillen geaccepteerd worden en er tijd wordt vrij gemaakt om de verschillen uit te praten, ontstaan minder problemen dan elders. Juist door de communicatie worden eventuele conflicten en meningsverschillen al in de kiem gesmoord door duidelijkheid te scheppen.
Volgens De Dreu zijn er drie verschillende conflictsituaties. Zo zijn er inhoudelijke meningsverschillen, belangentegenstellingen en sociaal-emotionele conflicten. Met name de belangentegenstellingen en sociaal-emotionele conflicten kunnen problemen opleveren voor het bedrijf.
Communicatie is ook dan een belangrijk wapen om het conflict op te lossen. Veel managers zijn echter bang voor conflicten en laten de botsende partijen het conflict zelf uitvechten, met alle gevolgen van dien. Vaak worden bij reorganisaties de vechtende partijen ontslagen, wat soms tot meer conflicten leidt. Onoplosbare conflicten zijn die tussen botsende persoonlijkheden. Hier kan het negeren van het conflict een oplossing zijn.
Bron: (bron: RECRUITER ONLINE)
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>