De opkomst (en ondergang?) van communicatietraining

Columns

Van open lijn tot online en van voordoen tot VR: communicatietraining is in dit decennium veel sneller veranderd dan in de tientallen jaren ervoor. Maar is het nog wel van belang als chatbots onze communicatie overnemen? We bekijken de opkomst, en eventuele ondergang, van communicatietraining.

Communicatieve vaardigheden, of soft skills, zijn in veel beroepen uitermate belangrijk. Ze bepalen in hoge mate factoren als klantbeleving, werksfeer, verkoopresultaten, medewerkerstevredenheid en verzuim. Simpel gesteld: als je niet handig communiceert gaat er veel mis. Dat zag men niet altijd zo. Door de tijd heen werden technische vaardigheden (‘ambacht’) en ‘kennis’ altijd als belangrijk én - voor wie dat voorrecht had - ook als ontwikkelbaar gezien. Communicatieve vaardigheden golden als minder belangrijk en niet ontwikkelbaar.

De opmars van communicatie

Beroepen veranderden echter en parallel aan maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkelingen begon in de loop van de vorige eeuw het belang van soft skills aan een enorme opmars. Communiceren werd onderdeel van steeds meer banen en met effectief communiceren gingen mensen het verschil maken. In bijvoorbeeld vacatureteksten en selectiegesprekken kreeg het een plek. Voor specifieke beroepen, branches, organisaties en individuele behoeften ontstond een nieuw fenomeen: groepsgerichte communicatietraining. Hoewel dit het beleefde belang van soft skills onderstreepte, bleven de trainingsdoelen en resultaatmeting van training over het algemeen ‘soft’. Bovendien waren de trainingen meer gericht op bewustwording en met elkaar ‘praten over‘ dan echt oefenen in spreken en luisteren.

Verwarring

De communicatietraining-sector is jong, hij ontstond pas na WOII, maar toch is er lang weinig veranderd. Budgetten zijn traditioneel erg conjunctuurgevoelig en dus was er in 2012, in de nasleep van de crisis, weinig budget beschikbaar voor communicatietraining. Trainingsbureaus gingen op zoek naar alternatieve dienstverlening, terwijl parallel hieraan technisch steeds meer mogelijk werd. Opdrachtgevers raakten hierdoor enigszins verward: moeten we niet meer trainen, of juist meer maar korter? Wat is de nieuwe duurzame manier?

Krimpende markt

Wat wel duidelijk is, is dat er steeds meer afscheid genomen wordt van de traditionele lange classroom-sessies. Sommige bedrijven zetten er niets voor in de plaats, anderen schakelen innovatieve partijen in. De uitdunning van het aantal trainingsbureaus, die tijdens de crisis in gang was gezet, zette daarna door. Openlijn-trainingen, een fenomeen dat eigenlijk vooral in Nederland bekend is, verliezen ook hier populariteit. Ze zijn relatief duur, inclusief verletkosten, en men is alerter op relevantie waardoor meer in-house georganiseerd wordt door de werkgever. Voor het MKB blijft deze markt wel bestaan, maar hij zal nooit meer het oude niveau halen. Alternatieven zijn vaak passender. Training is de afgelopen jaren persoonlijker geworden, terwijl niveaumeting en meer individuele oefening beschikbaar kwamen.

Vier ontwikkelingen

Vier ontwikkelingen sturen de huidige verandering in communicatietrainingen, die vooral betekent dat communicatietraining voor grote aantallen steeds populairder wordt:

  • Toegankelijk aanbod van kennis (in onderzoeken en literatuur) over gespreksmodellen en gesprekstechnieken
  • Het percentage banen waarin aan- of afwezigheid van soft skills cruciaal is, is hoger dan ooit
  • De economische crisis heeft de kritische zin over het rendement van ‘klassieke’ communicatietraining op scherp gezet
  • Digitalisering maakt enorm veel mogelijk: meer harde informatie, nieuwe leervormen en niet te vergeten emancipatie: communicatietraining wordt bereikbaar voor iedereen met een internetverbinding.

Communicatietraining zal niet ten ondergaan, maar wel blijven veranderen. In de toekomst zien we soft skills vermengd worden door (chat)bots, die communicatie meer gaan standaardiseren. Daardoor zullen nieuwe vormen ontstaan voor menselijke interactie, mede beïnvloed door data. Over 20 jaar zal communicatie op geen enkele manier zijn zoals nu.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Bert van Hijfte
Naast allerlei nieuwe vormen van trainingen blijft de interculturele "classroom" communicatietraining voor internationale bedrijven en bedrijven die met buitenlandse bedrijven samenwerken (global sourcing bijvoorbeeld of fusies) even relevant als voorheen. Hoewel e-learning zeker een bijdrage kan leveren en gebruikt kan voor oefening en dergelijke, is bijvoorbeeld een geslaagde en effectieve samenwerking met Aziaten afhankelijk van zoveel culturele nuances en bijzonderheden dat je niet zonder een "classroom" training kunt om de "trics of the trade" duidelijk te maken.
Chris Bos
Hoi Jan-Hendrik, interessant stuk en goed dat je het onderwerp bespreekt. Mijn ervaring als communicatietrainer is dat er momenteel in NL twee zaken onder druk staan. Tijd en aandacht. Als professionals optimaal moeten leveren, zonder dat er tijd en aandacht is voor ontspanning of reflectie, is het wachten op problemen. Misschien dat we er als maatschappij al te gemakkelijk van uit gaan dat kinderen en jongvolwassenen communicatie al doende wel meepikken. Een behoorlijke inschattingsfout, want in de basiscommunicatie gaat er al heel veel mis. Wie kan er bijvoorbeeld goed naar een ander luisteren? Is iemand in staat om de kern van een verhaal in één zin te vertellen? Dat zijn basisvaardigheden, waarvan we te snel aannemen dat iedreeen daarover beschikt. Als werkgevers vervolgens vooral focussen op targets en efficiëntie, dan ga je mijn inziens voorbij aan de behoefte van ieder mens om goed voor zichzelf en de ander (werkgever, klant, collega, burger, kind, hulpverlener, buren) te zorgen. Communicatie verloopt volgens het pricipe van: what you give is what you get. Stop je er weinig geld en energie in, dan krijg je ook gebrekkige communicatie. Stop je er tijd, mensen en geld in, dan krijg je communicatie-ontwikkeling. Uiteindelijk kunnen we niet anders dan elkaar ontmoeten, letterlijk. Elkaar verhalen vertellen, inspireren, verleiden de dialoog te voeren. Dan pas ontstaat er meer contact en begrip. Digitalisering is de logische volgende stap in de evolutie van communicatietraining. Prima, maar communicatietraining in de vorm van mensen die elkaar fysiek ontmoeten (= tijd en aandacht besteden aan hoe we met elkaar omgaan) zou je bijna een basisbehoefte kunnen noemen. De uiteindelijke vorm waarin training plaats vindt is natuurlijk niet de hoofdzaak, als mensen maar de gelegenheid krijgen om dit fysiek samen met andere mensen te doen.

Meer over Interne communicatie en samenwerking