Brandende vragen aan Obama

Columns

SPONSORED CONTENT

Obama houdt geen speech op 28 september maar gaat in gesprek met Ben Tiggelaar over 10 leiderschaps-issues die écht spelen bij Nederlandse leidinggevenden. Hij vroeg zich dus af: ‘welke vragen spelen nou écht bij Nederlandse ondernemers en managers, en deed onderzoek* onder ondernemers en leidinggevenden.

Hier alvast een sneak preview van veel genoemde dilemma’s. Een mooi doorkijkje in de vragen die Nederlandse leidinggevenden blijkbaar uit de slaap houden.

Dilemma 1: ‘geen tijd voor spoedjes’

Ondernemers en managers hebben serieus last van de Waan van de Dag. Ze hebben dromen, ambities en plannen voor hun team, maar als ze aan het eind van de werkdag reflecteren op wat ze nou écht gedaan hebben, dan is dat vooral ‘brandjes blussen’. Urgent wint het nog steeds van belangrijk, ook een halve eeuw na de beroemde Eisenhower Matrix**.

Hoe zorg je ervoor dat je tijd vrijmaakt voor belangrijke dingen? Voor lange termijn plannen? Voor zaken waarvan je weet dat ze in de toekomst belangrijk worden en nu al de eerste tijdsinvesteringen vragen? Hoe houd je spoedjes en problemen op gepaste afstand?

Dilemma 2: Positief blijven in een omgeving vol cynisme

Eén van de belangrijkste taken van een manager of ondernemer is: je organisatie meenemen in verandering. Elke organisatie moet adaptief en veranderbereid zijn. Maar veel medewerkers zijn dat vaak niet. Die houden liever vast aan oude gewoonten, zelfs als ze diep van binnen beseffen dat ze eigenlijk moeten veranderen. Als manager zijn cynisme en onbegrip vaak je grootste vijand. Eigenlijk is dat ook logisch. Bij een verandering leveren mensen ‘onzekerheid nu’ in voor ‘uitzicht op verbetering later’. Dat eerste voelt je meteen en is negatief, dat andere is nog onzeker en ver weg.

Hoe zorg je dat je toch positief blijft en verandering blijft aanjagen? Hoe word je een boegbeeld voor positieve verandering? Zelfs in een omgeving die veel minder enthousiast is dan jijzelf? Ga er maar aan staan!

Dilemma 3: Hoe blijf je normaal?

Hoe hoger je stijgt op de carrièreladder, hoe minder feedback je krijgt. Feedback over je persoonlijke functioneren en feedback op je beslissingen. Veel leiders vinden het lastig om goede feedback te krijgen en om mensen om zich heen te verzamelen die juist níet uit hetzelfde hout gesneden zijn. Iedereen praat wel over diversiteit in teams, maar onbewust neem je toch graag mensen aan met wie je meteen een klik hebt. En dus: die op je lijken. Hoe bouw je nou een team dat zowel divers als complementair is en dat evengoed heel goed samenwerkt?

Feedback ophalen is niet alleen zakelijk relevant, maar ook privé. Als je zakelijk gezien veel beslissingsbevoegdheid hebt en thuis een ‘normale partner’ wil zijn, moet je kunnen schakelen. Dat vinden veel managers en ondernemers best lastig. Hoe blijf je toch normaal doen? Dat is moeilijker dan het klinkt.

Wat zou Obama hiervan weten?

Als je kijkt naar de drie dilemma’s van Nederlandse managers en die legt naast de ervaringen van een President, dan zijn daar opvallend veel parallellen te vinden:

  • Zou een President voortdurend te maken hebben met spoedjes en crises?
  • Wilde Obama écht verandering teweegbrengen in zijn land?
  • Wat doet de meest verantwoordelijke baan ter wereld met je ego?
  • Eerste conclusie: de dilemma’s zijn vergelijkbaar, de intensiteit even nét een factor 10 hoger.

Kortom: op 28 september konden hier wel eens opvallend relevante antwoorden op komen! Meer weten over de komst van Obama naar Nederland? Klik hier>>


* Voor dit onderzoek ging DenkProducties op zoek naar brandende vragen over leiderschap en verandering. Vragen die de respondenten graag beantwoord willen zien door Barack Obama. O.a. FD en Sprout zetten deze vragen uit bij hun publiek. Ook deed DenkProducties onderzoek onder de deelnemers aan het seminar Forward Thinking Leadership én belegde het een Denktank met 20 experts in leiderschap en verandering. Deze 3 dilemma’s kwamen prominent naar boven als belangrijke issues bij Nederlandse managers.

** Leuk feitje: deze matrix werd beroemd door het boek ‘7 Habits of Highly Effective People’ van Stephen Covey , maar is zoals de naam al zegt écht ontwikkeld door President Eisenhower in het midden van de vorige eeuw.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Leiderschap