Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat presenteert de nieuwste voortgang in het nationaal samenwerkingsprogramma Natuurlijk! Deelmobiliteit. De afgelopen maanden zijn stappen gezet in het stimuleren van inclusieve deelmobiliteit, het verbeteren van regelgeving, het verlagen van administratieve lasten en het versterken van de kennisbasis voor beleidsmakers. Dat blijkt uit de voortgangsbrief aan de Tweede Kamer over oktober 2025.
Pilots inclusieve deelmobiliteit van start in 2026
Met het aangenomen amendement van €3 miljoen wordt vanaf 2026 op twaalf locaties in Nederland geëxperimenteerd met deelmobiliteit voor minima. Gemeenten, provincies en regio’s kregen de ruimte om voorstellen in te dienen; deze pilots richten zich op informeel voertuigdelen, buurtcoöperaties, aangepaste tarieven en oplossingen voor mensen met een beperking. De pilots vinden plaats in zowel stedelijke als niet-stedelijke gebieden en worden centraal gemonitord. Daarmee ontstaat voor het eerst breed inzicht in de effectiviteit van deelmobiliteit voor kwetsbare groepen.
Deelmobiliteit op de mobiliteitskaart van Rijksmedewerkers
In februari 2026 start een zes maanden durende pilot binnen de Rijksoverheid waarbij medewerkers via de mobiliteitskaart naast OV ook deelfiets-, deelscooter- en deelautodiensten kunnen gebruiken. Deze proef moet inzicht geven in kosten, duurzaam reisgedrag en medewerkerstevredenheid. De resultaten worden eind 2026 gedeeld met de Kamer.
Flexibele parkeermachtiging landelijk beschikbaar
Na succesvolle pilots in vijf grote steden is de flexibele parkeermachtiging voor deelauto’s landelijk uitgerold. Via het Nationaal Parkeerregister kunnen aanbieders voertuigen realtime aan- en afmelden, wat de administratieve lasten verlaagt en foutgevoeligheid vermindert. Deze innovatie draagt bij aan een efficiëntere inzet van deelauto’s in stedelijke gebieden.
Nieuwe modelbepalingen voor gemeenten
Gemeenten krijgen meer houvast bij regulering dankzij vernieuwde modelteksten voor de APV. De nieuwe standaard, ontwikkeld met de VNG, bevat onder andere richtlijnen voor vergunningenstelsels voor deelfietsen, commerciële deelauto’s en coöperatieve vormen van autodelen. Hiermee ontstaat meer uniformiteit en duidelijkheid voor gemeenten en aanbieders.
Onderzoek verzekeringskosten en leeftijdsdiscriminatie
Na Kamervragen onderzocht het ministerie de verzekeringspremies voor huur- en deelvoertuigen. Hoewel uitsluiting van ouderen in Nederland niet voorkomt, betalen jongeren tot 25 jaar vaak hogere tarieven. In 2026 volgt verdiepend onderzoek naar premiestijgingen en mogelijke maatregelen om deze kosten te beperken.
Nieuwe leidraad voor gebiedsontwikkeling en factsheets maatschappelijke waarde
Tot slot is een nieuwe leidraad gepubliceerd voor de inzet van deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling, inclusief een visuele praatplaat. Ook zijn door Ecorys vier feitenreeksen uitgebracht over de maatschappelijke waarde van deelauto’s, scooters, fietsen en bakfietsen.
Deelmobiliteit versterkt duurzame mobiliteit doordat elke modaliteit een eigen rol vervult. De deelauto wordt vooral gebruikt voor directe, langere ritten; de deelscooter vervangt fiets, OV en korte autoritten en ondersteunt ketenreizen. De deelfiets vervangt vooral lokaal OV en lopen en is belangrijk in ketenverplaatsingen. De deelbakfiets biedt ruimte voor kinderen en grote spullen. Samen zorgen deze vormen voor minder autoritten, uitstel of afstel van (tweede) autobezit en meer duurzame keuzes. Door hun complementariteit vergroten ze de kans op gedragsverandering en leveren zo hogere maatschappelijke baten.
Lees ook: Deelmobiliteit in 2024: minder aanbod
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--