Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Dank dat dit artikel een prominente plaats krijgt. De nood aan meer bewustzijn is inderdaad groot maar de roep erom vanuit organisaties is nog bescheiden omdat het moed vergt van de organisatie als geheel en met name van de top om zich daar voor open te stellen. Vandaar dat er nog heel wat lippendienst wordt bewezen en verschilt de praktijk van de theorie). De medewerker gelooft daar natuurlijk al lang niets niets meer van. Toch is er sinds enige tijd een opening. Zelfs de grote advieskantoren (o.m. McKinsey en BCG) komen met publicaties over het thema (hoewel de term ‘bewustzijn’ daarin meestal nog met enige schroom gehanteerd wordt). Maar op kleine schaal zijn er al wel initiatieven en manifesteert (de nood aan) bewustwording zich langzamerhand. Ik hanteer al lang de term ‘organizational wellbeing’ en merk dat er belangstelling voor bestaat.

Wat een top artikel!! Dit is dus een van de reden dat ik ervoor heb gekozen om als sales-professional voor mezelf te beginnen. Ik geloof er heilig in dat als organisaties deze filosofie niet snel omarmen dat het verloop binnen organisaties alleen maar groter wordt. Waarom jezelf gijzelen met een vast contract als je naar 1,5 jaar echt wel door hebt of je daar zit om je te ontwikkelen, of dat je daar bent omdat het werk af moet en jij daarvoor aangenomen bent?
We moeten af van carrière-ontwikkeling en meer richting talentontwikkeling. In de topsport zijn ze hier al veel verder mee en mijn filosofie is ook “Egocentrische doelen dienen samen te smelten met organisatorische doelen om zo gezamenlijke doelstellingen te behalen”

Dank je wel, Daan voor deze heldere uiteenzetting. Het sluit aan bij de visies van Kate Raworth in Donut Economy en Bart Brüggenwirth in Sterke Merken, Betere Wereld. Het geeft mij als ‘donut’ marketeer in ontwikkeling weer een antwoord op een van de vele vragen die er nog liggen om ons dominante groeimodel echt van ons af te schudden.

Hallo Hans, graag gedaan en eens dat het aansluit bij het gedachtengoed van Kate Raworth (jouw andere voorbeeld kende ik (nog) niet). Ik heb met veel belangstelling de Tegenlicht-aflevering gevolgd over de Donut-economie. Frederic Laloux omschrijft in “Reinventing Organizations” de evolutionaire ontwikkeling van samenlevingen en organisaties van de afgelopen 10.000 jaar, met “cyane organisaties” als meest vergevorderde samenwerkingsvorm , een vorm die volgens mij goed past bij een donut-economie. Laloux gaat overigens ook zo ver om te benoemen dat “ongeremde groei” in medische termen als “kanker” zou worden aangeduid, een heel confronterend beeld, maar daardoor wel effectief.

Mooi (persoonlijk) stuk, Daan en een warm pleidooi voor bewust leiderschap. Dankjewel.

Topstuk, mooi in evenwicht, herkenbaar, helder en inspirerend! Rest mij enkel deze voeding te delen met anderen!

Michael, Leandro, Branko, Hans en Els, dank voor jullie aanmoedigende reacties. Er zijn flink wat concept-versies van dit artikel gesneuveld omdat ze onevenwichtig, onpersoonlijk of onsamenhangend aanvoelden. De redactie van managementsite heeft me nog aangemoedigd om de praktijkvoorbeelden verder uit te werken. Ik ben blij dat ik een toon en inhoud heb kunnen vinden die resoneert.

Daan ik ben zeer benieuwd naar je praktijkvoorbeelden. Het lijkt ook een utopie als we kijken waar organisaties nu staan, uitzonderingen daargelaten. We moeten ons ervan bewust zijn dat verandering/vernieuwing een aantal fases kennen waarbij elke stap een sterk onderdeel is van het geheel. Om de slagingskans te vergroten en te zorgen dat organisaties dit ook gaan omarmen hebben ze de juiste begeleiding en handvatten nodig. Ik wacht met enthousiasme af…

Toon alle 8 reacties
x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of