De markt voor lichte bedrijfsvoertuigen (≤3,5 ton, en tot 4,25 ton voor elektrische bestelauto’s) is in 2024–2025 in een uitzonderlijke stroomversnelling terechtgekomen. Twee beleidsmaatregelen werkten als katalysator: het afschaffen van de BPM-vrijstelling voor bestelauto’s per 1 januari 2025 en de invoering van zero-emissiezones (ZE-zones) in circa dertig steden.
Het RVO trendrapport laat zien hoe deze combinatie leidde tot een piek in dieselverkopen in 2024, gevolgd door een abrupte omslag naar bijna volledig elektrische nieuwverkopen in de eerste helft van 2025. Daarmee luidt 2025 een definitieve nieuwe fase in voor de verduurzaming van het bestelautowagenpark.
Explosieve instroom in 2024, scherpe terugval in 2025
Van 2015 tot 2023 lag de instroom van nieuwe bestelauto’s en importoccasions redelijk stabiel, rond 80.000 tot 90.000 voertuigen per jaar. In 2024 schoot deze instroom omhoog naar ruim 157.000 voertuigen – een stijging van 73%. Veel ondernemers kochten nog snel een dieselvoertuig voordat de BPM-vrijstelling verviel. Vooral grote en extra grote bedrijfsvoertuigen lieten een sterke groei zien, omdat deze na 2025 fors duurder zouden worden door de CO₂-afhankelijke BPM.
Omdat ZE-voertuigen lagere brandstof- en onderhoudskosten per gereden kilometer hebben, is het voordeel op basis van de TCO vaak groter dan op basis van aanschafprijzen. Daarbij geldt dat bij hoge jaarkilometrages het voordeel het grootst is
In de eerste helft van 2025 veranderde het beeld radicaal. De nieuwverkopen kelderden naar 9.000 voertuigen. Maar wat vooral opvalt: ongeveer 90% van alle nieuwe bestelauto’s in het eerste halfjaar van 2025 is volledig emissieloos. Niet omdat iedereen er klaar voor was, maar omdat diesel door de BPM-stijging in één klap flink duurder werd terwijl elektrische modellen juist goedkoper werden. Daarmee ontstond de grootste omslag in aandrijflijnkeuze sinds het bestaan van de Nederlandse bestelautomarkt.
Occasions: groei, verjonging en eerste golf gebruikte elektrische bestellers
De binnenlandse handelsvoorraad gebruikte lichte bedrijfsvoertuigen bereikte in 2024 een record van bijna 175.000 verhandelde occasions. Diesel domineert nog altijd (92% in 2024), maar het aandeel elektrische occasions stijgt gestaag van 2% in 2021 naar bijna 9% bij jonge modellen van bouwjaar 2022 en later.
Ook de import van gebruikte voertuigen liet in 2024 een forse stijging zien (+35%). De importleeftijd daalde opvallend: van gemiddeld 5 jaar (2015) naar 3,4 jaar (2024). De oorzaak: ondernemers weken uit naar relatief jonge occasionimport om de BPM op nieuwe dieselvoertuigen te vermijden. Het aanbod geïmporteerde elektrische modellen groeit mee, maar blijft nog beperkt doordat veel ZE-bestellers pas sinds 2021 op grote schaal worden verkocht.
Wagenpark krimpt tijdelijk maar elektrificeert sneller
Ondanks de grote instroom in 2024 kromp het totale wagenpark in de eerste helft van 2025 voor het eerst: van 1,09 miljoen naar 1,07 miljoen voertuigen. De ZE-populatie groeit echter stevig door en komt medio 2025 uit op bijna 44.000 voertuigen, goed voor 4,1% van het wagenpark.
Diesel blijft met 89% nog altijd dominant, maar de trend is onmiskenbaar: nieuwe instroom bestaat vrijwel geheel uit ZE-voertuigen, terwijl oudere diesels versneld uitstroom via export of sloop kennen. Export is daarbij veruit de grootste uitstroomcategorie (80%).
De gemiddelde CO₂-uitstoot van nieuw verkochte bestelauto’s daalde al tussen 2021 en 2023, maar steeg tijdelijk in 2024 door de dieselpiek. In 2025 schiet de gemiddelde uitstoot omlaag richting nul door de massale verkoop van elektrische voertuigen. De werkelijke winst is nog groter omdat praktijkemissies van dieselbusjes circa 15% hoger liggen dan gemeten WLTP-waarden.
Laadinfrastructuur: voldoende, maar uitdaging begint nu pas
Eind juni 2025 waren er bijna 200.000 publiek toegankelijke laadpunten, plus naar schatting 680.000 thuislaadpunten en 135.000 werklaadpunten. Voor de circa 5.000 grote elektrische bestellers zijn inmiddels 151 locaties met 688 geschikte laadplekken beschikbaar. De laaddruk lijkt tot nu toe beheersbaar: 60% van de laadpunten was in 2024 “voldoende tot ruim voldoende beschikbaar”.
Conclusie: de echte transitie begint nu
2024 was het jaar van de laatste grote dieselgolf; 2025 is het jaar van de omslag naar emissieloos. Elektrische bestelauto’s zijn sinds 2025 gemiddeld goedkoper in aanschaf, het aanbod is breed en actieradius en laadvermogen verbeteren snel. Tegelijk krimpt de markt tijdelijk en blijft onduidelijk hoe snel ondernemers in 2026 weer gaan investeren.
De afschaffing van de BPM-vrijstelling en de aanstaande ZE-zones hebben geresulteerd in een grote trendbreuk: de nieuwverkopen verdubbelde bijna in 2024 tegenover eerdere jaren door een run op diesel-voertuigen, waarna begin 2025 de nieuwverkopen sterk afnamen en vrijwel alleen uit ZE-voertuigen bestonden. Sinds 2025 zijn ZE lichte bedrijfsvoertuigen gemiddeld goedkoper in aanschaf dan diesel-voertuigen.
Het is nog onduidelijk hoe de markt zich zal herstellen in de tweede helft van 2025 en 2026 maar ZE-voertuigen zullen een steeds grotere rol gaan spelen in het lichte bedrijfsvoertuigen wagenpark, stelt RVO.
Lees ook: We zijn onderweg naar 50.000 elektrische bestelauto's in Nederland
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--