Iedereen een virtuele personal assistant met AI

Alle nieuwe technologieën wekken doorgaans weerstand op. Honderd jaar geleden heerste er onder velen angst voor elektriciteit. Ze zouden geschokt zijn als ze konden zien hoe essentieel elektriciteit inmiddels voor ons is geworden. Dezelfde weerstand zie je regelmatig terug omtrent Artificial Intelligence (AI). Is AI wel te vertrouwen? Helpt het ons vooruit, of zijn we in de toekomst overgeleverd aan ondoorgrondelijke algoritmes?

Die weerstand is begrijpelijk. Maar net als bij elektriciteit geldt dat AI niet eng hoeft te zijn. Het is niet ‘de vijand’ van de arbeidsmarkt. Integendeel: AI staat in het middelpunt van de digitale revolutie die zich de komende jaren in het bedrijfsleven zal voltrekken. En dat is goed nieuws.

Waardevol werk

AI maakt ons in potentie slimmer en efficiënter. Hoewel consumentenonderzoeken regelmatig uitwijzen dat algoritmes niet worden vertrouwd, is het bedrijfsleven optimistischer. Uit het recente Work 2035 rapport van Citrix blijkt dat driekwart van de ondervraagden (77 procent) gelooft dat AI over vijftien jaar besluitvormingsprocessen aanzienlijk zal versnellen en werknemers een stuk productiever zal maken.

Een van de grote voordelen van AI in het bedrijfsleven is dat werknemers vervelende, repetitieve taken kunnen uitbesteden. Door belangrijke maar tijdrovende handelingen over te nemen, maakt AI tijd, energie en brainpower vrij, zodat mensen zich kunnen concentreren op meer waardevolle zaken - zowel voor zichzelf als voor de werkgever.

Een personal assistant is dankzij AI niet meer voorbehouden aan de directeur. Iedereen krijgt toegang tot een virtuele assistent, die hen op elk moment van hun werkdag ondersteunt. Deze virtuele assistent leert de werkwijzen van iedere werknemer, weet op welke momenten van de dag zij het meest efficiënt, creatief, gemotiveerd en geconcentreerd zijn, en op welke momenten er juist minder focus is. Vervolgens helpt AI bij het prioriteren van taken, het optimaliseren van hun planning en werkwijzen en -ritmes te vinden die het best bij hen passen.

Succes in AI vereist cultuur van vertrouwen

AI zal niet werken zonder vertrouwen. Enerzijds moeten werknemers vertrouwen hebben in deze tools, wat inhoudt dat zij de werking en de voordelen moeten begrijpen. Anderzijds is er voor managers een sleutelrol weggelegd bij de invoering van AI, die in de eerste plaats wantrouwen en vraagtekens kan oproepen. Het is noodzakelijk dat de komst van deze technologie gepaard gaat met een bedrijfscultuur waar vertrouwen in werknemers centraal staat.

Maar net zo belangrijk is dat het duidelijk moet zijn dat AI werknemers ondersteunt en geen toezichthouder is. Al te vaak is de managementcultuur gebaseerd op het idee dat controle essentieel is om productiviteit te garanderen. Het was een van de redenen waarom thuiswerken nooit van de grond kwam voordat organisaties er door de coronacrisis toe werden gedwongen. En vergis je niet: ook nu is er voor veel organisaties nog een lange weg te gaan.

Dat AI centraal staat in de toekomst van werk betekent niet dat werknemers overbodig worden. Integendeel. Innovaties zijn doorgaans het resultaat van een zoektocht naar meer comfort, welzijn, energie- of tijdsbesparing. Softwareleveranciers hebben zich dan ook altijd al gestort op oplossingen die werknemers bevrijden van saai of vervelend werk, in plaats van oplossingen die hen vervangen. AI betekent dan ook niet het einde van mensen op de werkplek, net zoals thuiswerken niet het einde van het kantoor inluidt. Wel zorgt het voor een andere rol van het menselijke element.

We zijn nog ver weg van die herijking van het menselijke element in het bedrijfsleven. Een recent onderzoek van de Data Driven Marketing Association toont aan dat bij veel organisaties AI nog in de kinderschoenen staat. Het wordt veel gebruikt voor traditionele statistiek en analyses, maar geavanceerde technieken zoals deep learning, die alle werknemers de voornoemde voordelen kan bieden, worden nog amper ingezet.

Is dit een teken van wantrouwen jegens AI? Een gebrek aan vertrouwen in werknemers? Hoe het ook zij, het is een indicatie dat er nog veel (mensen)werk aan de winkel is voordat iedereen zijn virtuele personal assistant krijgt.

Peter van Leest, Regional Director Benelux bij Citrix

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over IT en Business