6 effectieve marketingpresentatie tips

Zes tips om met behulp van presentaties aan klanten te komen. Effectieve marketing komt neer op voortdurend naar buiten treden; aan de wereld kenbaar maken dat je er bent. Mensen kopen diensten van degenen die ze kennen.

Een heel goede manier om aandacht te trekken, is het geven van presentaties voor het publiek. Met behulp van presentaties maak je jezelf zichtbaar voor veel mensen tegelijk, je leert in korte tijd veel mensen kennen en zij jou. Je kunt wat dat betreft beter vóór het publiek staan dan er tussen zitten.

Hierbij zes aanwijzingen voor degenen die van presentaties geven een marketingstrategie willen maken en er uit willen halen wat er in zit.

1. Kies de juiste plaats
Je presentatie houd je op de plaats waar je doelgroep komt. Is er voor jouw hele speciale doelgroep geen enkel netwerk? Organiseer dan je eigen presentatie: huur een zaal en nodig zelf je contacten en potentiële klanten uit.

2. Kies het juiste onderwerp
Een goede presentatie gaat in op de vragen, problemen en dilemma’s van de aanwezigen. Van belang is dat je jezelf hierbij als expert profileert en dat het onderwerp dat je kiest, in lijn is met je marketingboodschap: de oplossing die jij hebt voor een bepaald soort probleem.

3. Gericht zijn op geven, niet op verkopen
Vermijd de grote fout dat de presentatie alleen gaat over jou en hoe goed je bent! Een veel betere aanpak is om mensen waardevolle informatie te geven. Je hebt een soort hoger doel: je wilt mensen echt iets bijbrengen.

4. Bepaal zelf hoe je aangekondigd wordt
De aankondiging van jouw presentatie aan het publiek, speelt een belangrijke rol om het publiek in grote drommen te laten toestromen. Maak dus deze aankondiging zelf. Een gouden tip is, om deze tekst probleemoplossingsgericht te maken. Mensen kunnen zich herkennen in het probleem en zijn nieuwsgierig naar de oplossing die je biedt.

5. Nodig je eigen contacten, potentiële klanten en klanten ook uit
Spreken voor een groep kan een mooie aanleiding zijn om allerlei contacten die je al hebt lopen, aan te halen. Nodig dus zelf ook potentiële en eerdere klanten uit voor je presentatie. Klanten die enthousiast over je zijn, kunnen in de wandelgangen nog een goed woordje voor je doen.

6. Bereid de follow-up nauwkeurig voor!
Om klanten te krijgen met behulp van presentaties, is follow-up essentieel. Waar je dus in de eerste plaats op uit moet zijn, is het bemachtigen van visitekaartjes van de aanwezigen.

Natuurlijk valt er nog veel meer over presentaties te vertellen. Opbouw, inhoud, interactie, lichaamstaal: alles speelt een rol. Als je angst voelt om voor publiek te spreken, is dat ook de moeite waard om aan te werken.

Lees ook:
Managen is presenteren

Checklist met de 9 punten waar het om draait
door: Roeland Schweitzer
Nederlanders zijn banger voor spreken in het openbaar dan voor een terroristische aanslag. Toch is presenteren een noodzakelijke vaardigheid in een werkend leven. Is het te leren? Oefening baart kunst! Weet u waar u vooral op moet letten? De auteur verschaft u negen handvatten.

(bron: Get Clients Now)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Marian Stoppelenburg
Het is zeker een goed idee, met name voor relatief kleine ondernemers (zoals ik zelf ben) met een beperkte hoeveelheid potentiële opdrachtgevers. Een uitstekend communicatiemiddel met een aantal interessante mogelijkheden...
Let echter op de twee belangrijkste voorwaarden om een dergelijke presentatie succesvol te laten zijn: inhoud en structuur.
We hebben allemaal wel eens een presentatie moeten aanhoren, die ons werkelijk niets nieuws bracht. Geen of een zeer oppervlakkige inhoud. Is er bovendien sprake van geen of een onduidelijke structuur, dan kan je als goedwillende toehoorder je aandacht er niet bij houden.
Ben je daarbij ook nog een matige spreker/acteur, dan raad ik dit middel juist sterk af. Kortom, alleen doen, als je zeker weet dat je op een boeiende manier een goed verhaal kunt houden!

Marian Stoppelenburg
docent en communicatieadviseur