De 4 principes en 7 factoren voor langdurig succes

Er zijn elf bedrijven die in een periode van vijftien jaar explosief groeiden: een tijdlang presteerden ze even 'good' als hun concurrenten in dezelfde branche, maar plotseling accelereerden ze en werden 'great'. Ondernemingen die langdurig zeer succesvol zijn, werken volgens vier principes.

Principe 1: Exploitatie komt vóór exploratie
Het eerste principe van langdurig succes is dat exploitatie voor exploratie komt: sterke ondernemingen innoveren niet om te groeien, maar groeien door te kapitaliseren op bestaande innovaties.

Principe 2: Diversificatie
Het tweede principe behelst de diversificatie van de portfolio's. Waar goede ondernemingen het gevaar onderkennen van 'irrationele conglomeratievorming' (een verzameling bedrijven die weinig synergie hebben), daar weten excellente ondernemingen precies wanneer ze moeten diversifiëren. Door hun uiteenlopende palet van leveranciers en een brede klantbasis zijn ze zeer veerkrachtig.

Principe 3: Herinner uw fouten en leer ervan
Waar goede ondernemingen met corporate storytelling hun succesverhalen aanhalen, daar herinneren excellente ondernemingen ook hun mislukkingen teneinde herhaling te voorkomen.

Principe 4: Pas op met veranderingen
Ten slotte zijn excellente ondernemingen conservatief met betrekking tot verandering. Niet alleen maken ze zelden radicale veranderingen, wanneer ze plaatshebben zijn ze goed gepland en geïmplementeerd.

Wat onderscheidt deze succesvolle bedrijven nu van hun concurrenten en wat kunnen anderen daarvan leren? .

De tijdloze factoren voor succes zijn:
1. Het leiderschap bevindt zich op niveau 5 (dienstbaar).
2. Ze werven de juiste mensen.
3. Ze zien de harde feiten onder ogen, maar blijven vertrouwen op succes.
4. Ze vinden een antwoord op drie afbakeningsvragen: wat kunt u het best, waar gelooft u het meest in en wat is cruciaal voor uw economisch voortbestaan?
5. Ze zorgen voor een gedisciplineerde organisatiecultuur.
6. Ze hechten groot belang aan technologie, maar zijn daarin selectief.
7. Ze werken gestaag en volhardend, zonder revolutionaire doorbraken.

Visie is mooi, maar kan ook heel gevaarlijk zijn.
Het is fijn als leiders visie hebben. Als een bedrijf geen visie heeft dan is die organisatie stuurloos en ontbreekt de meerwaarde van een gedeelde visie, de samenbundeling van krachten waardoor de som der delen meer wordt dan een optelling van die delen. De losse activiteiten krijgen geen richting. Allerlei organisatieonderdelen doen maar wat. Gevolg: een debacle. Neem bv Laurus:

Laurus had een visie. Onder Ole van Straaten werden bestaande winkelformules allemaal omgezet in één andere, die van Konmar. Er zullen wel redenen zijn geweest, maar het was ook een grote domheid. Laurus vervreemde een groot deel van haar bestaande klanten van zich. Die gingen naar de concurrent. Het winnen van nieuwe klanten is vele malen moeilijker dan het behouden van bestaande. Gevolg: een debacle voor Laurus.

Gerelateerd artikel:
Management Development

Vijf kritieke factoren voor het resultaat
door: Femke de Jonge en Joost van Rantwijk
De resultaten van MD programma’s lopen sterk uiteen. Nog steeds weten we niet goed hoe we de waarde van Management Development kunnen maximaliseren. De auteurs bespreken de factoren die de resultaten in de praktijk bepalen met de nodige concrete voorbeelden.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: BRISK)

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--