Het management van een organisatie heeft een drietal primaire taken en verantwoordelijkheden:
- Bepalen van organisatiedoelen: Wie is onze klant? Wat is onze toegevoegde waarde?
- Optimalisatie van performance van mens en organisatie: Totstandkoming, beheersing en ondersteuning van een optimaal klantgericht proces.
- Het sturen op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de organisatie.
Management by Objectives
Een onderneming is succesvoller als het doelgericht werkt. Het is de taak van het management om heldere, meetbare doelen op te stellen voor de onderneming en ook voortdurend te verifiëren of doelstellingen bereikt worden en of doelstellingen wellicht bijgesteld moeten worden.
Op basis van doelstellingen worden medewerkers aangestuurd. Een bepaalde mate van vrijheid en eigen verantwoordelijkheid (self control) is daarbij onontbeerlijk. De banen van mensen moeten voldoende uitdaging bieden om te voorkomen dat mensen hun energie aanwenden voor negatieve zaken.
Het belang van decentralisatie
Macht en verantwoordelijkheid moeten zoveel mogelijk gedelegeerd worden naar zelfstandige business units en naar het personeel. Verregaande decentralisatie leidt tot een efficiënter beslissingsproces, een grotere cohesie tussen bedrijfsunits en meer betrokkenheid en motivatie bij het personeel.
Winst is geen doel
Ondernemingen zijn in staat om markten te creëren. Ondernemingen dienen dan ook een maatschappelijk doel. Winst is geen doel op zich, maar een gevolg van het bevredigen van maatschappelijke behoeften.
(bron: ManagementStart)
Gerelateerde artikelen

5 Basisvoorwaarden voor een succesvolle strategische samenwerking
Jan Verdonk

8 gouden regels voor strategie implementatie
Actueel MNGMNTST

Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>