3 generieke basisprocessen van belang voor BI

Medewerkers en managers in een organisatie hebben goede informatie nodig om de juiste dingen te doen. Business Intelligence projecten misluken als gevolg van het feit dat de informatie niet aansluit op de taken, verantwoordelijkheden en beleving van de managers en medewerkers door slechte of niet uitgevoerde informatieanalyses.

De uitdaging ligt er in om informatie beschikbaar te stellen die managers en medewerkers helpt om betere prestaties te bereiken en nauwer samen te werken. Business Intelligence oplossingen zijn cruciaal om dat te bereiken: tegen zo laag mogelijke kosten en met een zo hoog mogelijk rendement worden medewerkers van hoog tot laag snel voorzien van de juiste en betrouwbare informatie.

Business Intelligence:
De gegevens moeten direct integreren en dezemoeten worden opgeslagen op één centrale plek. Zodoende kunnen alle gebruikers werken met dezelfde consistente gegevensverzamelingen en definities. Er ontstaat zo één versie van de waarheid. Dit bevordert ook soepelere communicatie over de cijfers, waardoor kennisdeling en organisatie-ontwikkeling sneller tot stand kan komen. Tot slot kan men rapportages en analyses indien gewenst ook vaker verversen, waardoor men eerder kan zien of er iets aan de hand is.

Dit kan leiden tot een flexibelere organisatie, die zowel op afdelingsniveau als bedrijfsbreed sneller kan reageren op kansen en bedreigingen in de organisatie en in de markt. Managers kunnen zich dan ook veel meer bezig houden met de strategie en het ondernemen en innoveren zelf.

BI processen:
Voor succesvolle BI zijn drie generieke basisprocessen van een organisatie inclusief de daarbij horende subprocessen van essentieel belang.

De grote BI cyclus: we moeten gegevens goed registreren, deze verwerken tot zinvolle informatie en toepasbare kennis, om vervolgens een passende reactie af te geven. We moeten dan wel zorgen dat we de gegevens zodanig vormgeven dat ze iets zeggen. Vaak presenteren we dan de informatie als key performance indicatoren (KPI’s).

De kleine BI cyclus: gegevens moeten uit verschillende bronnen worden verzameld, gefilterd, gecombineerd (integratie), samengevat (aggregeren) en gevisualiseerd. Vervolgens moet men de resultaten makkelijk kunnen interpreteren, internaliseren (het je eigen maken van informatie), verrijken, et cetera, en in de laatste stap moet men anticiperen op verandering.

Tot slot: de BI processen kunnen soepeler verlopen door zogenaamde geïntegreerde BI platforms die zorgen voor uitwisseling van metadata tussen de verschillende processen. Dergelijke platforms moeten onder de motorkap ook daadwerkelijk zorgen voor consistentie en integratie, want soms lijkt het aan de buitenkant één omgeving, terwijl de afzonderlijke onderdelen nog nauwelijks samenwerken.

Lees ook:
Leiding geven aan uw kenniskapitaal

De Kenniskaart als praktisch instrument
door: Mike van Holsteijn en Serena Scholte
Weet u welke kennis van belang is voor het voortbestaan van uw organisatie? Zou het kunnen dat belangrijke kennis weglekt? De auteurs beschrijven de mogelijke problemen en oplossingen. Ze verschaffen de nodige voorbeelden en een handig hulpmiddel voor een beter kennismanagement.

Bron en Auteur: Daan van Beek is auteur van het boek ‘De intelligente organisatie: organisatie-ontwikkeling en prestatieverbetering met business intelligence’. Passionned

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>