3 faalfactoren bij organisatieveranderingen

Ondernemingsraden moeten nauwer betrokken worden bij organisatieveranderingen. Uit studies blijkt dat 70% van de organisatieveranderingen mislukt omdat de veranderaars te weinig oog hebben voor de medewerkers.

Een tweede belangrijke faalfactor is dat organisaties vaak te veel in een keer willen veranderen. Het is beter om stapsgewijs te veranderen, zodat tussentijds bijgestuurd kan worden. Niet alleen willen bedrijven te veel, ze durven geen duidelijke keuzes te maken.

Door dit gebrek aan doelgerichtheid komen leidinggeven terecht in de `cirkel van mislukking`. Leidinggevenden zijn het slachtoffer van de `norm` tot verandering, terwijl ze daar helemaal niet voor opgeleid zijn - hun werk is gericht op de dagelijkse gang van zaken. Dit verklaart waarom veel leidinggevenden hun toevlucht zoeken tot organisatieadviseurs - mensen die belang hebben bij verandering. En zo is een vicieuze cirkel geboren.

Organisatieveranderingen, en zeker die waarbij ontslagen vallen, worden vaak te klinisch benaderd. De werkgever heeft dan meer oog voor technische afwikkeling en implementatie van verandering dan voor de menselijk-emotionele kant. En hoewel het inzicht van een ondernemingsraad over veranderplannen vaak correct is, wordt dit orgaan zelden tijdig bij een directie aan tafel genood.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Daan
Waar is dit onderzoek of studie te vinden naar organisatieveranderingen? Anders kan dit net zo goed uit de duim gezogen zijn. Ik ben zeer geinteresseerd.