Zo draagt workforce management bij aan een verhoogde productiviteit

Actueel

Voor de realisatie van je organisatiedoelstellingen is het zo optimaal mogelijk inzetten van je bestaande personeelsbestand noodzakelijk. Zeker in een tijd waarin het voor organisaties lastig is om nieuw personeel te werven. Het aanbod aan vacatures is nog altijd fors groter dan het aantal werkzoekenden in Nederland. Wat is workforce management (WFM) precies en hoe werkt het? Op welke manier helpt dit jouw management een volgende stap vooruit te zetten in de realisatie van de doelstellingen van je organisatie? In dit artikel lees je er meer over. 

Verschillende aspecten van workforce management 

Bij het beantwoorden van de vraag, wat is WFM, moet naar verschillende aspecten gekeken worden. Workforce management heeft bijvoorbeeld niet alleen betrekking op het inplannen van je medewerkers op verschillende projecten of productielijnen. Het gaat ook om het optimaliseren van interne werkprocessen. Het optimaliseren van interne processen kan betekenen dat je software aanschaft voor de uitvoering van je workforce management. Dat bespaart tijd, verkleint de foutmarge en helpt je processen efficiënter te doorlopen. Zorg voor een strategische aanpak, die helpt de juiste balans tussen de behoeften van je eigen personeel, de klanttevredenheid en de kostenefficiëntie te garanderen. 

Geoptimaliseerd WFM steeds belangrijker voor organisaties

Het belang van een goed ingericht WFM is steeds belangrijker geworden. De marges op producten en diensten dalen, door een toenemende concurrentie in verschillende sectoren. Het maakt dat bedrijven voortdurend naar mogelijkheden zoeken om de kosten te drukken. Ook de eerder aangehaalde krapte op de arbeidsmarkt speelt mee. Het (tijdelijk) wegvallen van medewerkers is vaak niet direct op te vangen met het inhuren of aannemen van een nieuwe collega. 

WFM draagt bij aan het tegengaan van onnodig veel stress onder het personeel, het vergroot het werkgeluk en maakt zo dat medewerkers over het algemeen meer gedaan krijgen. Een groot werkgeluk kan er daarnaast voor zorgen dat collega’s langer voor de organisatie blijven werken. 

Procesverbetering bestaat uit verschillende fasen 

Het verbeteren van je interne processen rond de inzet van het personeel bestaat uit verschillende fasen. Deze fasen staan niet geheel los van elkaar, maar lopen in elkaar over. Vaak maakt men hierbij onderscheid tussen forecasting, capaciteitsplanning, roosterbeleid en traffic management. Traffic management gaat om de bereikbaarheid van medewerkers. Je wilt dat de beschikbaarheid van collega’s past bij het werkvolume op verschillende momenten. Door dit voortdurend te monitoren kun je actief inzetten op een optimalisatie van de inzet van je medewerkers.  

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--