Maar weinig bedrijven worden in de praktijk echt klantenwaardegericht gemanaged. Er bestaat vaak een kloof tussen theorie en praktijk. In theorie moet in elke onderneming klantenwaardegericht worden gemanaged, om de beschikbare ondernemingsresources economisch optimaal in te kunnen zetten. Toch worden maar weinig ondernemingen echt klantgericht gemanaged. De hoofdoorzaak is dat theoretische modellen onvoldoende in de praktijk worden geïmplementeerd. De volgende stappen vormen een ruwe leidraad voor succesvolle implementatie van klantenwaarde management:
(1) Informeer/train medewerkers die bij de realisatie betrokken zijn.
(2) Bepaal de beschikbare klantgegevens (bron, kwantiteit, kwaliteit, relevantie).
(3) Consolideer klantgegevens, in één databank.
(4) Bepaal de waarde van de onderneming en zijn prestaties voor de klant (customer value).
(5) Bepaal de waarde van de klant voor de onderneming (customer equity) met een waarderingsmodel (zoals CLV-, RFMR-model).
(6) Vergroot de klantenwaarde. Manage marketingprocessen, verkoopprocessen en serviceprocessen op klantenwaarde. Oftewel, zorg dat inspanningen overeenstemmen met de (toekomstige) waarde van (potentiële) klanten.
(7) Blijf klantenwaarde management continu verder ontwikkelen.
(bron: Marketing Online)
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>