Werkt Six Sigma wel?

In navolging van Amerika begint ook in Europa Six Sigma aan populariteit te winnen. Maar wat is Six Sigma nu precies? Waar komt het vandaan? En werkt het?

Six Sigma is een gestructureerde verbeteringsmethodologie waarmee je door middel van statistische analyses de kritische parameters in je proces, vanuit de ogen van de klant, tot perfectie benadert. In principe probeer je de variatie in je proces zo te reduceren dat er uiteindelijk zes standaarddeviaties (Six Sigma) tussen het gemiddelde en een van de specicatie limieten passen

De structuur
Een kritische voorwaarde voor een goede Six Sigma-organisatie is dat zij een onafhankelijke positie binnen een bedrijf heeft. De trainers en coaches (de Master Black Belts) en de projectuitvoerders (Black Belts) werken continu aan het identificeren en elimineren van defecten in de bestaande processen. Tevens is het belangrijk dat het hoger management Six Sigma initieert en ondersteunt, het liefst op CEO-niveau.

De mogelijkheden

Er wordt vanuit gegaan dat iedere afdeling binnen een bedrijf een product levert dat zowel voor interne als externe klanten belangrijk kan zijn. Indien het geleverde product is geïdentificeerd, kan vastgesteld worden wat nu precies voor die klant als kritisch wordt ervaren (CTQ´s: Critical to Quality) en kan er een procesmap worden gemaakt. Door nu de belangrijkste CTQ´s dagelijks te meten, kan de organisatie een correlatie maken met die processtap waarin het de meeste variatie veroorzaakt.

Een groot probleem is het identificeren van het juiste product.

Lean
Daar waar Six Sigma zich richt op het verwijderen van variatie uit het proces, richt LEAN zich volledig op het verwijderen van allerlei soorten waste uit een proces. En waar je met Six Sigma een belangrijke kwaliteitsparameter in één processtap probeert te verbeteren kijk je met LEAN naar het hele proces waarbij je de niet-belangrijke handelingen probeert te scheiden van de essentiële handelingen. LSS is in de basis een methodiek om bedrijfsprocessen meetbaar en aantoonbaar te optimaliseren met de klantwens als scherprechter.

Binnen de Six Sigma filosofie ligt de nadruk op het onder controle brengen van processen door ze betrouwbaar te maken en ervoor te zorgen dat zelfs de slechtste prestatie nooit de klantwens overschrijdt. Verder werkt Six Sigma volgens een vaste projectvolgorde. Elk project doorloopt systematisch de DMAIC stappen waarbij de letters respectievelijk Define, Measure, Analyse, Improve en Control voorstellen.

Volgens de theorie zit de kracht van LSS in de samenhang opgesloten. Met behulp van Lean wordt snel duidelijk hoe het proces verloopt in verhouding tot de klantwens en waar de knelpunten zitten. Six Sigma maakt het onderscheid tussen onbelangrijke en belangrijke oorzaken van de knelpunten door middel van statistische technieken. Zo wordt het proces sneller en goedkoper!

Er ligt bij LSS een sterke nadruk op de cijfermatige bewijslast in zowel de analyse als in de geboekte resultaten waardoor organisaties niet meer hoeven te verzanden in onnodige politiek geladen discussies. Door middel van statistische analyse bewijst LSS welke factoren binnen een proces daadwerkelijk significant invloed hebben op het eindresultaat.

Wat gaat er dan toch mis?
1. Organisatievervreemding van LSS projectgroep (projectstructuur, positie in de organisatie en bemensing)
2. Management en Lean Six Sigma
3. Onvoldoende betrokken
4. Verlies van samenhang in de diverse LSS verbetermethodieken
5. Elementen waardering geven
6. Implementatierichting

Valkuilen voorkomen
Naast LSS trainingen moet men investeren in de basis van operationeel aansturen: afstand klein houden, eisen durven stellen en sturen op deze eisen. Wanneer deze basis niet op orde is zullen ook de methoden van LSS geen effect sorteren.

Het is van belang zorgvuldig naar de samenstelling van de LSS projectgroepen te kijken. Dus benoem niet alleen de superanalist binnen de organisatie tot de enige LSS expert. Zorg ervoor dat LSS leiders ook de juiste management vaardigheden in huis hebben. Een onderdeel van een goed managementdevelopment traject voor ’high potentials’ kan als basis dienen.

De volgorde is steeds van groot belang: zowel waar in de organisatie, als welke methoden en technieken als de prioriteitsstelling van de problemen. Visualiseer de volgorde die wordt gekozen zodat in één oogopslag voor alle niveaus binnen een organisatie duidelijk is wat we doen en waarom. Deze visualisatie dient als basis voor de nulmetingen, de doelstelling en het monitoren van de weg daar naar toe. Alleen op deze manier kan een organisatie op optimale wijze aan een consistente en zichzelf versterkende organisatie werken.

Kortom:
Er is helemaal niets mis met LSS! Echter, de juiste invulling en uitvoering zijn cruciaal om langdurig de vruchten van deze methodiek te plukken. Het is dan ook goed dat bedrijven met kritische belangstelling de resultaten van LSS in de verschillende sectoren blijft volgen. Het zou alleen jammer zijn als bedrijven zich te snel laat afschrikken door kritische geluiden en zo zelf de kans mist om bedrijfsprestaties met behulp van een goede methodiek als LSS naar een veel hoger peil te brengen.

Geen wondermiddel
LSS is geen wondermiddel en het werkt niet als vanzelf. Het is wel een zeer rijke en bruikbare gereedschapskist voor bedrijven die een serieuze stap willen maken naar een professioneel of topniveau van bedrijfsvoering. Een prestatieniveau waar beweging en verandering aan de orde van de dag zijn en waarbij medewerkers en managers continu werken aan het creëren van draagvlak en betrokkenheid binnen de organisatie. Want alleen dan vindt een succesvolle duurzame implementatie van de Lean Six Sigma methodiek plaats!

Lees verder op De Laatste Meter;
U BENT LEAN, MAAR IS UW LEVERANCIER NU DE DUPE?

Procesverbetermethoden zoals Lean en Six Sigma verbeteren onmiskenbaar de logistieke efficiëntie en kwaliteit: minder voorraden, kortere doorlooptijden en minder productafkeur. Maar als je niet uitkijkt, dan blijkt dit een Pyrrusoverwinning:

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Financieel Management)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Eric Eggermont
Goed artikel.
Afgelopen jaar hebben 2 collega's en ik een Lean Six Sigma opleiding gevolgd met daaraan gekoppeld een intern verbetertraject. We waren alle drie bijzonder te spreken over de methodiek én, wat nog veel belangrijker is, onze opdrachtgevers waren bijzonder tevreden over de resultaten. Mijn opdrachtgever bijvoorbeeld, heeft nu binnen zijn afdeling een productiviteitsstijging bereikt van €120.000. Zijn collega met een zelfde afdeling zal een zelfde resultaat kunnen boeken.
En als je dat dan afzet tegen een totale inspanning van 40 werkdagen, dan is dat een 'leuk' resultaat.
Maar los daarvan, schrijver heeft natuurlijk gelijk. Zonder support van de top blijft dit bij projectjes. Gelukkig hebben wij een sponsor in de Raad van Bestuur dus kunnen we geleidelijk de systematiek verder gaan invoeren.
Jos Steynebrugh
Ja, nogal wiedes werkt LSS.!!!

Maar niet als het 100% naar binnen gericht is. Je moet wèl de interne voordelen (minder capaciteitsbeslag, minder uitval, effect op de kostpijs etc) vertalen in “perceived quality” bij de klant. Dan gaat het over zaken als kwaliteit, bedrijfszekerheid, aanschafprijs, costs of ownership, status, flexibiliteit, verkrijgbaarheid, levertijd en service.

Maar zolang er bedrijven zijn waar men denkt dat koeien lila- en tijgers van papier zijn, zullen bedrijven proberen het behaalde voordeel direct (naar binnen gericht) te vertalen in een betere winstmarge i.p.v. het voordeel “dóór te geven” aan de klant.

Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Pauline Voortman
Lid sinds 2019
De klant centraal stellen en onnodige kosten besparen lijkt me prima, maar ik mis de medewerker cq professional in dit verhaal, waar is die gebleven?
De opsomming bij wat er mis gaat is in mijn beleving vaag en abstract, kan het zijn dat het hele project misloopt vanwegen commitment op de werkvloer?
Alleen de top meehebben, lijkt me nl. niet voldoende!