Veel werkgevers hebben geen idee met welke arbeidsvoorwaarden zij werknemers kunnen binden. Het gevolg is dat bedrijven personeel eerst proberen te lokken en later te houden met zaken die soms niet werken.Terwijl er per leeftijdsgroep en geslacht best extraatjes zijn te onderscheiden waar uw personeel voor valt.

Dit blijkt uit onderzoek naar het boeien en binden van personeel. Daaruit valt op te maken dat bijna 30% van de werkgevers niet weet hoeveel medewerkers er jaarlijks vertrekken en 63% zegt geen idee te hebben wat de kosten hiervan zijn. De overige 37% schat die kosten ergens tussen de € 10.000 en € 50.000 euro per vertrekkende werknemer, terwijl dit gemiddeld € 15.000 tot € 20.000 per persoon is. Werkgevers sparen zich bij wervingsacties vaak kosten noch moeite om personeel binnen te halen. Maar het effect van de ingezette middelen, zoals aanbrengpremies, studiereizen naar verre bestemmingen en een sollicitatiegesprek in de autoshowroom waar een leaseauto kan worden uitgezocht, valt te betwijfelen.

Auto
Waar ‘vallen’ werknemers wel voor? Dat verschilt. Zo vallen mannen en vrouwen niet voor dezelfde arbeidsvoorwaarden. Bijna 90% van de vrouwen vindt een goede werksfeer en een gunstig type dienstverband (parttime, flexibele werktijden, duobanen) belangrijk. Mannen hechten veel meer aan een goed salaris. De auto van de zaak is voor mannen (55%) en vrouwen (70%) vaak niet interessant, zo loopt driekwart van de lager tot middelbaar opgeleiden er niet echt warm voor. Jongeren tot 29 jaar zijn wel gevoelig voor de leaseauto. Een paar andere bruikbare uitkomsten:

Lees ook:

Een gezond leerklimaat voor gezonde professionals

Bonusregeling en winstuitkering spreekt jongeren tot 29 jaar heel erg aan (85%), 50-plussers zijn hier minder van gecharmeerd (38%).

Werknemers tot 40 jaar stellen reiskostenvergoeding erg op prijs. Daarna telt het veel minder.

Hoog opgeleiden willen uitdagend werk, laag opgeleiden vinden een korte reisafstand en flexibele werktijden veel belangrijker.

Hoog opgeleiden vinden het belangrijk dat ze positief staan tegenover het product van hun werkgever.

10% van de lager opgeleiden vindt bedrijfscultuur belangrijk, tegenover 25% van de hoger opgeleiden.

(bron: Managernet)

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x