Voorkom communicatie blunders met WEB2.0

De afgelopen jaren hebben managers en ondernemers enkele wel heel grote communicatie blunders begaan. Bij pr-blunders gaat het meestal om een dubbele fout. Eerst gaat er in het betreffende bedrijf iets grondig mis en vervolgens begaat het management een tweede blunder door te ontkennen dat er iets misging of door ongepast te reageren.

Voorbeelden zijn er te over. Onlangs bij Google (het bloot leggen van het leven van Google-topman Eric Schmidt via de google zoekmachine op News.com) en Sony (spontaan in de fik vliegende batterijen), of oudere (en ergere) bij KPNQwest, Enron (lekker lang volhouden dat er niets aan de hand is) en Ford. (eerst de banden fabrikant de schuld geven van het uit de bocht vliegen van de Explorer)

Ongelukken
Een tweede soort pr-fiasco wordt gemaakt in de directe communicatie met klanten. Moderne ondernemingen, hebben inmiddels allemaal een eigen communicatieafdeling. Deze is echter niet altijd een garantie voor effectieve of efficiënte communicatie. Als producten haperen of diensten tegenvallen, blijft het al snel heel erg stil aan de andere kant van de lijn.

78 procent van de ceo’s ziet pr als een cruciaal onderdeel van de bedrijfsvoering en bijna tweederde van de bedrijven heeft dit jaar zijn pr-budget verhoogd. Een onderzoek wijst uit dat 96 procent van de bedrijven het belang van pr inziet. Daarnaast geeft bijna tweederde aan dat pr zichtbaarder is geworden als gevolg van de komst van Web 2.0. Een grote meerderheid van deze groep ervaart deze ontwikkeling als positief. Zij beschouwen Web 2.0 als een nieuw kanaal, waarin het gemakkelijker is geworden om bepaalde doelgroepen te bereiken.

Meer dan de helft van de respondenten verwacht dat hun pr-budgetten voor volgend jaar verhoogd zullen worden. Van de managers die Web 2.0-technologieën adopteren verwacht zelfs 83 procent een verhoging van het pr-budget. Als voornaamste Web 2.0-technologieën worden RSS-feeds, blogs, newssharing en social bookmarking-sites genoemd. In alle branches zien de respondenten een sterke stijging van de betrokkenheid van de ceo bij de pr.

Meer over communicatie op onze nieuwe PartnerSite: Reply2All

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: ZD Net)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Paul Joosten
Verhalen willen we, geen feiten. Volgens mij zitten we in een overgang van overtuigende communicatie (zoals commercials en persberichten) naar verhalende communicatie. Verhalen van klanten en medewerkers over de organisatie, of het produkt en/of dienst zijn veel geloofwaardiger. En dat is wat we onder andere zoeken, het echte verhaal !