Verschil tussen een goede & fantastische manager?

De verschillen tussen een gemiddelde en een fantastische manager? Wat onderscheidt een fantastische manager van een gemiddelde manager? Wat doen goede managers wat minder goede managers niet doen? Ook al zijn er net zo veel managementstijlen als er managers zijn, er is één kwaliteit die echt fantastische managers onderscheidt van de rest: zij ontdekken wat de unieke kwaliteiten van elk van hun mensen zijn en weten die kwaliteiten maximaal uit te buiten.

Gemiddelde managers dammen (waarbij de stukken identiek en onderling uitwisselbaar zijn), zeer goede managers schaken. Fantastische managers kennen en waarderen de unieke vermogens en zelfs het excentrieke van hun medewerkers. Bovendien vinden ze uit hoe ze die het best kunnen integreren in een gecoördineerd aanvalsplan.

Met andere woorden: goede managers zetten de individuele kwaliteiten van elk van hun medewerkers om in prestaties. Met die focus op de uniekheid van mensen realiseer je een sterke business case: het bespaart tijd (iedereen doet waar hij het best in is), het maakt mensen verantwoordelijker voor dingen én het creëert een sterker teamgevoel.

Wat moet je weten van degenen die direct aan je rapporteren?
Wat zijn haar of zijn sterke kanten?
Wat zijn de triggers die deze sterke kanten verder activeren?
Wat is zijn of haar leerstijl?
Wat doen goede leiders?

Om een goed manager te zijn, heb je andere kwaliteiten nodig dan om een goed leider te zijn. Het is een essentieel kenmerk van excellente leiders dat ze de mensen in hun organisatie bijeen kunnen brengen op de weg naar een betere toekomst. Om daarin te slagen, moet je bovenal helderheid kunnen geven over de richting en toekomst van de onderneming.

Helderheid is het ‘tegengif’ voor angst voor het onbekende en bezorgdheid over de toekomst in een complexe wereld. De kunst is om mensen vertrouwen te geven in de toekomst waar je ze heen brengt. Daarin kunnen leiders alleen slagen als zij helderheid voor zichzelf hebben. Wie dingen niet voor zichzelf duidelijk heeft, kan ook geen helderheid bieden aan zijn mensen. Dus moeten ze geregeld time-outs nemen waarin ruimte is om dingen voor zichzelf op een rijtje te krijgen.

(bron : KLUWER MANAGEMENT)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>