Verschanst in de polder

Wat zijn de verschillen tussen de overheid en de wereld daarbuiten? En welke verschillen zien mensen die van een topfunctie bij de rijksoverheid naar een positie daarbuiten verhuisden, of van buiten de rijksoverheid juist naar een topfunctie erbinnen? Dat is het vertrekpunt voor een serie van vijf interviews met oud-topambtenaren over trends en ontwikkelingen binnen het openbaar bestuur. In het volgende deel van deze serie: Elco Brinkman, voormalig DG en plaatsvervangend SG bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en minister. Momenteel is voorzitter van Bouwend Nederland, de vereniging van bouw- en infrabedrijven.

Verschanst in de polder

Elco Brinkman geeft in dit interview aan hoe ambtelijke verschansing achter regels en procedures in zijn werk gaat en hoe ‘zijn generatie’ verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van dit systeem. Hij geeft het kabinet het advies om meer in te zetten op investeren in de economie en licht een tipje van de sluier op over zijn frustraties rondom de bouwfraudezaak. En verder leren we dat er aan incidenten een heel charmante kant kan zitten.

Elco Brinkman maakte snel carrière. Na zijn studie klom hij eind jaren 70 snel op tot plaatsvervangend SG en daarna DG bij het ministerie van Binnenlandse Zaken. Niet lang daarna werd hij minister van WVC in de kabinetten Lubbers-I en II. Hierop volgde een periode als fractievoorzitter van het CDA in de Tweede Kamer. Nadat hij hiervan afscheid had genomen, werd hij voorzitter van het Algemeen Verbond Bouwbedrijf. Deze koepel van brancheverenigingen in de bouw is eind vorig jaar met vijf lidverenigingen gefuseerd tot Bouwend Nederland.

Met recht kunnen we dus zeggen dat Brinkman veel verschillende beelden van de overheid en de samenleving heeft kunnen zien. Het grootste verschil zit hem in de doelgerichtheid. “Binnen de overheid gaat het om het volgen van de goede procedures, in het bedrijfsleven veel meer om het bereiken van tastbare resultaten”. Het is een verschil waar we in dit interview nog vaak op terug zullen komen.

Productie versus procedure

“Mijn generatie bij de overheid heeft toch vooral gewerkt aan het instellen van procedures van beleidsvorming, -uitvoering en -verantwoording.” Daarbij denkt hij bijvoorbeeld aan het instellen van de VBTB-systematiek&. (Van beleidsvoorbereiding tot beleidsverantwoording; instrument binnen de overheid om doelstellingen, activiteiten en uitgaven helder te definiëren bij zowel voorbereiding als verantwoording.) Hoe nuttig ook, het regelsysteem is in veel gevallen te verabsoluteerd. “Beleid is wel kaderstellend, maar echt concrete doelen zie ik eigenlijk nooit. Geef nu eens meetbare doelen, waar de burger de overheid op kan afrekenen. De ‘realisatie’ staat te weinig centraal.”

Ambtelijke verschansingen

Daarbij komt nog eens, “dat ambtenaren zich eigenlijk verschansen in hun positie door al die procedures”. Kunnen we dat oplossen? Volgens Brinkman gaat het vooral om cultuur. “Als je vaststelt, dat bijvoorbeeld duurzaamheid en veiligheid centraal staan, dan moet je alles in het werk stellen dat er door de overheid geleverd wordt. Als er knelpunten zijn, dan sleep je gewoon de verantwoordelijken bij elkaar en die moeten ze dan oplossen.”

De lof van de integrale afweging

Die focus op het systeem heeft nog een pervers effect. “Het systeem dwingt in mijn visie tot allerlei vormen van verantwoording, maar een centrale en integrale afweging ontbreekt. Op een moment moet er ook binnen de overheid een totaalafweging worden gemaakt over de belangen die bij een beslissing op het spel staan.” Die afweging zit nu verstopt in allerlei procedureel gedoe.

Brinkman ziet dat ook in zijn huidige sector. “Het is te dol, dat er rondom de bouwfraude vier momenten zijn waarop we ons moeten verantwoorden aan verschillende toezichthouders. Er moet één instantie zijn, die alle wetten op een moment tegen elkaar afweegt en een oordeel velt.”

Overheid en maatschappij in spiegelbeeld

Tegelijkertijd is die gebrekkige productiegerichtheid natuurlijk niet het enige probleem van de overheid. “De afgelopen decennia hebben we een sterke individualisering, de-institutionalisering en flexibilisering meegemaakt. Daardoor vind ik de herkenbaarheid van de rol van de overheid geërodeerd.”

Bovendien wordt de overheid te centraal gezien. “We moeten beseffen, dat de overheid lokaal presteert.” De zichtbaarheid van de overheid is daarmee ook lokaal. Het middenveld is volgens Brinkman ook veranderd. “Het is vooral issuegericht geworden, waardoor steeds specifieke belangen tot algemeen belang worden verheven. Dat is niet goed voor de slagkracht van het middenveld. Boven op deze ontwikkelingen komt ook nog eens de ontwikkeling van de EU, waardoor de positie van Den Haag ook steeds verder gemarginaliseerd wordt.”

Wat te doen bij een identiteitscrisis?

Door al die ontwikkelingen worstelt de overheid met haar identiteit. “De ZBO-discussie, aangezwengeld door het rapport Kohnstamm, is daar een voorbeeld van.” Brinkman vindt de beweging die daarin zit richting een overheid die weer volledige controle heeft over de uitvoering “onzinnig”. Tegelijkertijd zijn er geluiden die zeggen dat het helpt het als de overheid juist meer diversiteit toestaat in haar beleid. Wat vindt Brinkman daarvan? “Ook dat lijkt niet echt te werken. Bij de pensioenen zien we wat variatie ontstaan en meteen wordt er hel en verdoemenis geschreeuwd over de rechtvaardigheid en het gebrek aan eenduidigheid”.

Er is bij de overheid ook een soort geïnstitutionaliseerd wantrouwen. “Als het echt moeilijk wordt of misgaat, dan heeft de overheid echt wel middelen om in te grijpen. Bij de woningbouwcorporaties wordt daar wel over geklaagd door de overheid, maar dat levert vooral een beperking van de ondernemingszin op.”

Meer ondernemen

“Het is niet voor niets dat we in Nederland zoveel zelfstandigen zonder personeel hebben. Dat zijn de mensen die zich hebben ontworsteld aan de ‘stroop’ van het systeem.” Hier komt Brinkman nog eens terug op de acties van zijn generatie. “Natuurlijk is het goed dat er systemen en goede procedures zijn ontwikkeld, maar je moet mensen wel zelf verantwoordelijk houden. Het systeem ontmenselijkt nu alleen maar. Als het lukt om mensen meer zelf verantwoordelijk te maken, dan worden er ook minder fouten gemaakt. Besluitvorming moet zorgvuldig, maar het duurt nu allemaal eindeloos.”

De charme van het incident

Dan komen we te spreken over het incidentalisme dat volgens velen regeert. Het incident kan een belangrijke symboolwerking hebben. “Het kan bijvoorbeeld de absurditeiten van een systeem blootleggen. De overheid zou die symboolwerking beter moeten begrijpen. Als je bijvoorbeeld een incident aangrijpt om te laten zien dat 99% goed gaat, dan kun je als overheid volgens mij veel winnen.” En dat dat niet altijd lukt is wel duidelijk. “Veel te vaak is het zo dat het onderliggende probleem vaag blijft. Daardoor wordt er alleen maar in de vlek gewreven, terwijl de kansen op verbetering niet worden gegrepen.”

Hypes en de veranderende overheid

De charme van de huidige instabiliteit van de politiek zijn minder groot. “Bij de volgende verkiezingen hebben we weer electorale schommelingen van vele tientallen procenten. Blijkbaar slaagt de politiek er niet in om een bepaalde ‘klantentrouw’ voor elkaar te krijgen.” Daar moet binnen de overheid wel iets mee gebeuren.

“Om beginnen moet de overheid volgens mij de verwachtingen bij burgers scherper maken. Het gaat erom dat overheid eerst haar kerntaken bepaalt en die vervolgens beter uitvoert”. Dat lijkt sterk op het Project Andere Overheid dat nu gaande is, of niet? Dat mag zo zijn, Brinkman is wel kritisch op wat daar gebeurt. “Natuurlijk is het verminderen van de regeldruk goed, maar er zitten ook verkeerde prioriteiten in, zoals die van de ZBO’s.”

De Andere Overheid zou zich meer moeten richten op de inhoudelijke kernthema’s. “Het gaat om tastbare zaken, zoals het regelen van de pensioenen, het vangen van boeven en het beschermen van de flora en fauna. Laat dat dan ook zien!”

Ook het kabinet kan nog belangrijke stappen zetten. “De regering zou het debat moeten starten over waar we nu in Nederland in gaan investeren, het moet leiderschap tonen. Het innovatieplatform mag dan mislukt lijken, ik vind wel degelijk dat het kabinet meer op economische stimulansen zou moeten inzetten.”

Van de dingen die voorbij gaan....

Thema’s komen en gaan, soms in de vorm van hypes. Wat vindt Brinkman de hypes van nu en van de toekomst? “De vergrijzing hebben we toch wel onderschat met zijn allen, en daarom zullen we straks weer ouderenpartijen hebben in de kamer.” Die werd dus onderschat, zo lijkt Brinkman te zeggen. “Tegelijkertijd zal de integratie vanzelf zijn natuurlijke loop zal krijgen.” Dat is dus een hype van nu die wel zal overwaaien.

“De nieuwe belangrijke trends zijn de verdere opkomst van de diensteneconomie, de opkomst van Azië en de opkomst van de creatieve industrie. Die stellen allemaal nieuwe eisen aan de Nederlandse economie.”

Wat zijn de trends in het openbaar bestuur? Lees ook:
Steeds meer nieuw beleid dat niet helpt
'De Nederlandse overheid heeft op drie terreinen een probleem. Dat geldt voor de beleidsvorming, de dienstverlening en het toezicht.'  Voor deze drie onderwerpen heeft Ralph Pans een veranderprogramma in gedachten. 'Geen optimalisatie van het bestaande systeem, maar innovatie.' Lees verder!
In de voetsporen van Johan van Oldenbarnevelt
Een gesprek met Rein Jan Hoekstra over de ontwikkeling van een Islamitische zuil en over een nieuwe tegenstelling tussen liberalen en confessionelen. Ontstaat er weer een zuilen- en stammenstrijd?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

G.Tijs
Ik ben een van die ZZP ers, 53 jaar oud en al een jaar of tien voor mezelf aan het zorgen. Dat betekent in mijn adviespraktijk allerlei werk doen van tijdelijke aard op gebied van landinrichting en watermanagement; in mijn geval invallen op een project in China en verder het opvullen van "gaten" in nederland (vnl Gemeenten). Daarbij heb ik in de loop der jaren ook een beetje beeld verkregen van het ambtelijk apparaat en zij die eraan ontvluchten.

Brinkman ziet het ZZP verschijnsel als een onworstelproces.
Dat suggereert een aktieve rol voor het subject maar is dat wel zo. ? Lui die niet passen in het amtelijke cultuurtje worden eruit geschopt of langzaam aan weggepest.
Mensen die ambtelijke taal en gedram zat worden reageren dat in eerste instantie af . Zij worden dan tot een overlast voor hun omgeving en maken dus geen promotie. Sommigen blijven zitten waar zitten zolang het kan, anderen worden op een zijspoor gezet en/of uiteindelijk verdreven. Hun plaats wordt ingenomen door jongere regelneven van rond de 35 veelal zonder veel inhoudelijke kennis of ervaring. Dat vinden ze alleen maar lastig. Ze werken liever blanco aan processen en geven meer ruimte aan eigen hart en gevoel. Zij weten van niets iets en gaan overal over. Zij werken en beheersen het proces dat door planners in schema's wordt gezet. Zij zien eenvoudige produktiehandelingen zoals bijvoorbeeld bij wijze van spreken het vervangen van een lamp of een stoeptegel in de eerste plaats als een project. Daar hoort een modern ogend en goed verantwoord planningsschema bij zodat de "bestuurder'' er een beetje mee kan stoeien. Hij moet immers zeggen of de stoeptegel wat eerder of later aan de beurt is.

Het systeem( amtenarij en Bestuurder) is veel gebaat bij dit soort gedoe maar de burger heeft er weinig aan. Ok, het houdt wat mensen van de straat en is op zijn best een soort van werkverschaffing. Maar het resulteert wel in "lampen en stoeptegels" die langer dan nodig kapot blijven.

Zo'n soort van overheid hoeft van mij niet maar is wel bezig te ontstaan . F. Ankersmit heeft het over "de tyrannie van de overheidsmanager die de Democratie bedreigt". (NRC d.d. 6.012005). Zelf zie ik het minder zwaar in maar de gevaren zijn duidelijk: "Eerst overal "kranen" opdraaien en daarna heb je een leuke regeltuin waarin je lekker kunt spelen op kosten van de burger. En nu die daarover begint te piepen sturen we hem massaal het internet op. Daar wordt zijn gepiep over het systeem gesmoord in een dodelijke informatie omarming.
cees j de groot
"Het systeem ontmenselijkt nu alleen maar."

ik weet niet of het een bijdrage kan zijn aan dit artikel,
edoch ik kan dit als 'geschorst ambtenaar' beamen.

Het zou niet netjes zijn om de 'schijnredenen' nou ook eens te ventileren, alhier. want hiervoor hebben wij hier ook een Code of Conduct opgenomen en impliciet afgesproken.

ik signaleer slechts dat je in zo'n situatie allerlei leuke dingen van het ware leven kan gaan ontdekken. Je ontmoet zelfs weer mensen, die je inwezen daar op zo'n bureau al n tijdje hebt gemist. Waarmee ik overigens niet zeg dat er bij de ambtenarij geen mensen zitten, want die zitten er nou eenmaal wel degelijk. En eigenlijk hou je ook best wel veel van die mensen. Er zijn er veelal slechts enkelen waarbij je denkt ... ' klopt dit wel' ... of ' klopt die mens wel daar waar doorgaans ritmisch geklopt wordt'.

Tja, het is dan een vraag die je stelt ... die op een gegeven moment bij zoiets als een B&B commissie tegerecht komt. Edoch, kloppen deze commissies nog? Ik kan u hier binnenkort over berichten, edoch ik meen dat de code of conduct ons hier in de weg staat. Maar wie weet is er toch een nette methoode om iets te communiceren met u over waar het ' niet meer klopt' . Je kunt het uiteindelik dan ook maar het beste zelf meebeleven. Waarom? Dan ben je er zelf bij, dunkt mij.

Het duurt en het duurt ... maar ondertussen ... maak je wel leuke dingen mee ... zoals iemand helpen met verhuizen. Waarheen? Tja, dat moet u mij niet vragen ... dat doet mij te veel denken aan een oud lied 'vluchten kan niet meer' . Al zijn er vele liederen die ' de menselijkheid' bezingen.

Ondertussen krijg je veel post van andere niet aflatende instanties die je willen helpen. Maar als je ze belt en je wilt een gesprek ... dan krijg je te horen 'dat doen wij hier eigenlijk nooit' of 'zo werken wij hier niet'. Maar laat ik u tipppen voor zover het bij u zover komt ... netjes blijven aandringen dat je hen behulpzaam wilt zijn tijdens het uitvoeren van hun zorgtaak ... helpt.

gegroet
maurice van van mourik
Geachte Heer Brinkman,

Naar aanleiding van Uw artikel ben ik blij, dat U de vinger op de zere plek probeert te leggen.

Er zijn slechts weinig mensen, die een werkelijk goed inzicht in de problematiek van de overheid hebben.

Naar mijn mening wordt dit het beste weergegeven door de boekjes van Prof. Dirk Horringa : "Twee Miljoen Banen" en "het Drama van de Hyperwerkeloosheid. Indien deze niet meer te verkrijgen zijn, kan ik U desgewenst copieen sturen. Het maakt dan meteen duidelijk waarom ik van mening ben, dat Nederland op de voormalige DDR lijkt.

Een andere aanrader is het boek van J.J. Brouwer getiteld : "Schaduwen over de Woestijn". Hij geeft hierbij een gedetailleerd inzicht in het reilen en zeilen van de Duitse Wehrmacht, met name het Duitse Afrikakorps (DAK), onder leiding van de roemruchte generaal Rommel, die tot mijn stomme verbazing zeer moderne managementconcepten erop na hield, zoals de "zelflerende organisatie ", een flexibele modulaire organisatie, die op de meest onverwachte situaties steeds weer een antwoord wist te vinden.

Natuurlijk heeft de Duitse Wehrmacht niet mijn sympathie, maar hun organisatie was veruit superieur aan die van de geallieerden en vele ideeen en denkbeelden zijn nu rechtstreeks toe te passen als antwoord op onze maatschappelijke problemen.

Het hoe en waarom kunt U dus lezen in bovengenoemde boeken.

Ik hoop, dat U de tijd en moeite ervoor over hebt deze boeken te lezen, maar ik ben ervan overtuigd, dat dit een grote bijdrage kan leveren aan de discussie : "HOE NU VERDER"

Met vriendelijke groeten,

Ir. M.P. van Mourik