Verandering in roerige tijden.

Veranderen blijft hét onderwerp in deze roerige tijd. Ook tijdens moeilijke tijden voor organisaties blijft het credo ‘veranderen’, reorganiseren en fuseren. Sociale plannen komen weer uit de la en medewerkers vrezen het ergste. Maar is veranderen wel het antwoord op elk probleem? en worden de meeste medewerkers en organisaties niet moe van het veranderen? Ik zie binnen mijn werkgebied ook wel een mogelijkheid om juist nu in deze tijd grote veranderingen binnen een organisatie door te voeren. Niet omdat het hip is om te veranderen maar omdat medewerkers juist nu (crisis en onzekere periode) zich positief willen onderscheiden en een sterk ‘wij-gevoel’ hebben om gezamenlijk een doel te realiseren.

Een aantal kenmerken in een organisatie met een sterk wij-gevoel zijn:
- Medewerkers blijven langer werken
- Nemen eerder klusjes aan van anderen. Loyaal naar collega’s
- Staan open voor nieuwe uitdagingen en denk mee met organisatievraagstukken
- Leveren een kwalitatief beter product
- Proactieve houding

Deze kenmerken en sfeer binnen een organisatie zouden met name door de ‘opinieleiders’ gedragen moeten worden. Deze sfeer schijnt een ideale omgeving voor het management team te zijn om veranderingen door te voeren. Een organisatie met een ‘wij-gevoel’ zal het management minder weerstand bieden, waarbij de kracht van het collectief in het voordeel van de organisatie zal werken. Naast deze kenmerken zal het management zich wel moeten committeren met de betreffende verandering en de verandering niet als vanzelfsprekend beschouwen. Waarbij betrekken van medewerkers, communiceren van een duidelijke visie en betrokkenheid van het management belangrijke onderdelen zijn voor het slagen van een organisatieverandering. Het nalaten van een van deze punten (en meer) kan resulteren in een negatieve houding van medewerkers.

Medewerkers die zich collectief benadeeld voelen zullen, in onzekere tijden, sneller als collectief in actie komen. Een goed voorbeeld is het nog steeds durende soap rond de verkoop van Opel van General Motors. General Motors stelt beslissingen uit, waardoor medewerkers slachtoffers zijn van het management van GM dat geen duidelijke visie en niet daadkracht toont. Werknemers van Opel zijn van plan om moederbedrijf General Motors onder druk te zetten om een bod op het bedrijf te verkopen. Zo, niet zullen er stakingen volgen.
Organisatieveranderingen in roerige tijden kunnen zowel positief als negatief uitpakken. Let daarbij sterk op de signalen die gegeven worden door medewerkers en vlak de kracht van het collectief niet uit!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Weerstand tegen verandering