Natuurlijk mag V&D een loonoffer vragen!

Columns

Veel ophef over V&D: ze vragen het personeel een loonoffer van bijna 6% , ze vragen de verhuurders van hun panden om 3 maanden gratis huur en ze vragen leveranciers om fikse kortingen plus langere betalingstermijnen.

De meeste mensen halen hun schouders op als het gaat om de verhuurders en de leveranciers, die verdienen toch al genoeg…. Maar kom niet aan salarissen. Dat is typisch Nederlands en ook een beetje gek. Waarom zouden leveranciers wel een offer moeten brengen en het personeel niet?

Daarnaast is de keuze wellicht: óf een loonoffer brengen óf collectief ontslag.

Keuze uit 2 kwaden
Als je elke werknemer individueel vraagt wat hij kiest: ontslag of iets minder verdienen, dan kiest 95% voor het tweede. Als het collectief gevraagd wordt, wil ineens niemand meer salaris inleveren. Een bijzonder fenomeen. Baanbehoud is toch het belangrijkste? Overigens vind ik dan wel dat élke medewerker (t/m de hoogste directeur) een loonoffer moet brengen.

Bijzonder onderzoek
Nederlanders reageren vreemd als het om salaris gaat. Uit onderzoek blijkt het volgende:
Een medewerker wordt voor de keuze gesteld: of hij krijgt er € 100,- bij en zijn collega € 50,- óf hij krijgt er € 200,- bij en zijn collega € 300,-.

Wat denkt u dat de Nederlandse medewerker kiest? Juist! € 100,- ! Zolang het maar meer is dan een ander.

Conclusie
Ik denk dat als een organisatie zó diep in de schulden zit dat de enige uitweg is om aan iedereen die bij het bedrijf betrokken is een offer te vragen (medewerkers, leveranciers, etc.). Dat is mijn inziens een beter alternatief dan dat de organisatie failliet gaat en iedereen het nakijken heeft.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Nick Meijer
Ik vraag mij af of een loonoffer een werkelijke oplossing biedt.

De venture capitalists die V&D kochten, hebben na de aankoop het onroerende verkocht tegen een prijs die hoger lag dan wat men voor de vennootschap inc. inroerendgoed had betaald. Dat was de eerste winstklapper en V&D stond voor € 00.00 op de balans.

Vervolgens werden er veel schulden gemaakt en tegelijkertijd stroomden er dividenden naar de aandeelhouders toe.
Het vele geld werd echter niet geïnvesteerd in een nieuwe formule. V&D is een oubollige detaillist waar voor de consumenten echt niets te beleven valt. Winkelen is voor een belangrijk deel een emotionele ervaring. Een ervaring die V&D niet meer bood en nog steeds niet biedt.

Bol.com, Cool blue, Zalando, en andere internet retailers laten prima groeicijfers zien die ver boven de het gemiddelde van de traditionele detaillisten uitstijgen. Ook bedrijven als Action en Ikea doen het uitstekend. Deze bedrijven hebben goed aangevoeld wat de consument vandaag wil. V&D heeft de boot totaal gemist. Een desastreuze misser van de directie en de aandeelhouders.

De onroerend goed eigenaren moeten grote offers brengen. Van het personeel wordt verwacht dat zij loonoffers brengen, maar hebben wij al gehoord wat daar tegenover staat? Als de zaak weer op poten staan en winst maakt, gaat dan een deel van de winst naar de onroerend goed eigenaren en naar het personeel? Krijgen zij aandelen als compensatie voor de offers die zij brengen?

Wat gebeurt er met V&D als er loonoffers gebracht worden en er een regeling getroffen wordt voor de huurpenningen en er wordt niet fors geïnvesteerd in de verouderde formule? Het is waarschijnlijk dat V&D dan alsnog onder gaat. Personeel en onroerend goed eigenaren betalen het gelag en de aandeelhouders ontspringen de dans; die hebben hun geld allang veilig gesteld.
Loonoffers afdwingen en een moratorium voor de huurpenningen eisen en daar niets tegenover stellen lijkt niet de oplossing te zijn die V&D kan redden.
Jacob Otter
Helemaal mee eens Michel, maar is het al niet te laat voor V&D, alle berichten neigen naar een kick down van V&D in de nabije toekomst. Eigenaar die zich wellicht wil terugtrekken, huurbazen die tevreden moeten zijn dat de huur een aantal maanden niet meer betaald wordt, banken die (nog) krediet verstrekken maar eigenlijk ook liever dat geld in eigen zak houden? hoe ver moet het komen voordat je ergens de stekker uit trekt, nadat je het personeel de zuurverdiende centen uit de zak hebt geklopt? of moet je terugkijken naar de afgelopen 10 jaar waar V&D toen stond en waar ze nu staan............
Gaat dit allemaal helpen om dit Nederlandse merk niet te laten aansluiten in de lange rij van sluitingen, doorstarten etc?
Wie het weet mag het zeggen, het mooie van dat antwoord zal ook een direct antwoord op de vraag/opmerking van Michel zijn.......
Niels van der Stappen
Lid sinds 2020
Wie heeft het hier over VRAGEN? De bazen van V&D in ieder geval niet.
Dit is een duidelijke piraten-actie van onverantwoordelijke sujetten.
Grimbert Rost van Tonningen
Pro-lid
V&D is in deze vorm niet meer te redden er is ook geen geloofwaardig reddingsplan, dan heeft een loonoffer ook geen zin. Als het lot van V&D duidelijk is eind van deze week schrijf ik graag een bijdrage over de ontwikkelingen in de detailhandel
Jos Steynebrugh
Gecopieerd van de website V&D:

V&D Missie:
V&D werkt momenteel hard om van elke dag een bijzondere dag te maken.

Mijns inziens verdient de hele top stokslagen als dit het enige is dat ze kunnen verzinnen.

Jos Steynebrugh

Meer over Crisismanagement