Traditioneel opleiden is Terminaal

Het klassikaal opleiden zit zowel in het bedrijfsleven als in het onderwijs in z’n laatste levensfase. Daar zijn twee belangrijke redenen voor. Op de eerste plaats zijn er doorslaggevende economische motieven, daarnaast is er het gegeven dat klanten en cursisten geen behoefte meer hebben aan tijdrovende groepstrainingen. Social software, E-learning 2.0 en Blended Learning eisen binnen de nieuwe opleidingsconcepten een steeds grotere rol voor zich op. Ook bij de op motivatie en gedrag gerichte marketing campagnes kiest inmiddels 41% van de commerciële organisaties voor een crossmedia-concept.

WINST DOOR BLENDED LEARNING
E-learning 2.0 is de verzamelnaam voor het on-line leren met behulp van interactieve leer- en oefenprogramma’s, gecombineerd met social software platforms zoals bijvoorbeeld Hyves en YouTube.
E-learning 2.0 heeft internationaal het laatste jaar een onstuimige groei doorgemaakt en dat is vanuit economisch perspectief goed te verklaren.
Het kwalitatieve aanbod van de factor arbeid is namelijk niet meer toereikend. Het is moeilijk goed gemotiveerde docenten en opleiders te vinden en te behouden. Daarbij komt dat opleiders verhoudingsgewijs duur zijn en dat maakt het logisch dat men internationaal het opleiderswerk aan het automatiseren is.
Met name het toepassen van Blended Learning, de combinatie van E-learning 2.0 met face-to-face bijeenkomsten, levert veelbelovende en rendabele resultaten op. Dit rendement op de investeringen in tijd en geld komt met name voort uit de veel efficiëntere logistiek. Door de on-line distributie kunnen cursisten leren en oefenen op zelf gekozen tijden, op een zelf gekozen plaats en in een zelf te bepalen tempo.

ZAP-GENERATIE
Naast economische motieven heeft vooral de huidige generatie cursisten het E-leren in gang gezet. Deze afnemers van opleidingen bepalen namelijk zelf wel wat ze willen leren en wanneer. Met name de groep tot 55 jaar met een MBO- of HBO-niveau pakt kennis en inzicht bij voorkeur fragmentarisch op. En dan het liefst pas op het moment als de leerbehoefte zich aandient. Dat is wel even iets anders dan een groepstraining die drie maanden te vroeg of te laat komt en waarvan een groot deel van de lesstof niet direct relevant is. Blijkbaar behoren we inmiddels allemaal zo’n beetje tot de ZAP-generatie, ook als het om leren gaat.
De revolutie van het on-line aan jezelf werken is helder aangetoond in de zelfhulp voor mensen met depressieve klachten. Onderzoek van Viola Spek (Universiteit van Tilburg, www.kleurjeleven.nl) toont aan dat een cursus via Internet waar geen therapeut aan te pas komt, ook op langere termijn effectiever is dan klassikale groepssessies. En dat dan tegen een fractie van de kosten.

INDIVIDUELE LEERSTIJLEN
Logisch dat deze vorm van individueel leren ook onderwijskundigen aanspreekt. Nagenoeg alle opleidingsspecialisten onderschrijven namelijk de kracht van de leerstijlen van Kolb.
Kolb heeft in zijn model aangetoond dat een ieder op een geheel eigen manier leert, bijvoorbeeld als doener, als denker, als bezinner of als beslisser. Hij pleit er voor het leeraanbod op deze basisstijlen af te stemmen. In groepssessies is het voor opleiders echter bijna ondoenlijk aan deze individuele leerstijlen tegemoet te komen. Met E-learning 2.0 en Blended Learning programma’s is het Kolb-model voor onderwijskundigen wel direct toepasbaar!

ERVARING DELEN MET SOCIAL SOFTWARE
Naast het individuele leren heeft Internet ook de social software in de aanbieding. Met ruim 4,4 miljoen leden toont een vriendenplatform als Hyves aan dat het ‘socializen’ vanachter je beeldscherm een serieuze zaak is geworden. In forums als Hyves, Wikipedia en YouTube delen de gebruikers informatie, kennis en ervaringen op basis van halen en brengen. Binnen het onderwijs en in bedrijven ontstaan inmiddels ook besloten social network platforms. Hierin deel je met collega’s je specifieke werkervaring naast je persoonlijke belevenissen. Vooral in grotere organisaties levert deze informele vorm van kennismanagement een gevoelige bijdrage aan het snel en efficiënt kunnen werken. Het scheelt namelijk als je op het social platform van je bedrijf ontdekt dat je collega van een andere vestiging jouw nieuwe project al eerder heeft gedaan en dat je daardoor een groot gedeelte van zijn werk zo kunt overnemen!

Kortom, het traditioneel opleiden heeft z’n beste tijd gehad en de innovatievelingen onder ons zijn een boeiend en enerverend tijdperk binnengestapt. Zij zijn de fase van de pubersex (er veel over praten maar het nog niet doen) inmiddels voorbij!

Reageren: E-mail: evert.hatzmann@nestor.nl

Evert Hatzmann is met zijn bureau Nestor (www.nestor.nl) actief in consultancy en productie van E-learning 2.0 en Blended Learning programma’s.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>