Hoe kan een hogere positie in de mobile index worden bereikt?

U kunt een test van Google uitvoeren om te zien in hoeverre een pagina op uw webstie geschikt is voor mobiele apparaten. Daarnaast moet u -op z'n minst - aan de onderste zaken denken.
  1. Zichtbare content - Op de mobiele versie van een website wordt meestal minder content getoond dan op de desktopversie. Met de mobile-first indexering kan dit heel slecht uitpakken voor de ranking binnen Google. Denk dus goed na welke content u op mobiel wilt tonen. Laat een deel van de content zien en maak de rest bereikbaar door middel van een uitklapmenu. Op deze manier kan Google de content wel lezen, maar gaat het niet ten koste van de gebruiksvriendelijkheid;
  2. Categoriestructuur en interne linkstructuur - Op veel websites zitten vaak grote dropdownmenu’s die zorgen voor veel interne links naar de categoriepagina’s. Op mobiele websites verdwijnt dit menu vaak, wordt het anders ingedeeld of wordt het menu erg lang. Dit gaat wederom ten koste van de gebruikservaring. Denk daarom goed na over de interne linkstructuur en waar u deze links kunt implementeren naar dieperliggende pagina’s. Een kleinere of ander ingerichte mobiele structuur kan dus negatieve gevolgen hebben voor de organische vindbaarheid.
  3. Snelheid van de mobile site - De laadsnelheid van een mobiele website speelt een grote bij de hoogte van de organische positie in Google. De snelheid is te verbeteren door in elk geval afbeeldingen te verkleinen, de server response time te verkorten en onnodige redirects te voorkomen
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 53 vragen en antwoorden over SEO-tips.