Wat is de huidige marktpositie van private labels?

Door de bank genomen, over alle branches heen, mag worden aangenomen dat ongeveer een kwart tot eenderde van de markt uit private labelomzet bestaat. Volgens het sectorrapport retail van ABNAMRO (2013) is de positie van huismerken in supermarkten sterk toegenomen. Een vertrouwd beeld in tijden van economische neergang: als mensen meer op de kleintjes moeten letten wordt sneller naar een private label gegrepen. Toch stappen zij daarna, als de economie aantrekt, niet allemaal terug naar A-merken. Een deel blijft de private labels trouw. In de afgelopen jaren is het huismerkaandeel fors gegroeid. Het omzetaandeel van huismerken groeit de laatste jaren gestaag en nadert de 30%. Hiermee bevindt Nederland zich in de Europese middenmoot. In landen als Duitsland, België en Frankrijk zijn de private labels al lang de 30% grens voorbij en schieten ze richting een marktaandeel van 50%.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 41 vragen en antwoorden over Private labels.