Hoe ontwikkelt het private label zich op de Nederlandse markt?

Doordat fabrikanten van A-, B- of C-merken meer in de opbouw van hun merken investeren, liep de positie van private labels enigszins terug. De prijzenslag in de supermarkten, die Albert Heijn ontketende, heeft het speelveld echter drastisch veranderd. Het aandeel van de private labels in het schap is sterk toegenomen omdat de supermarktketens scherper op de marges dienen te letten. Het aantal introducties van A-merken is in de afgelopen jaren flink gedaald.
Een andere belangrijke ontwikkeling die ten grondslag ligt aan de groei van het aantal private labels is "de nieuwe zakelijkheid" bij de merkenfabrikanten: grote producenten als Unilever hebben het aantal merken dat zij voeren drastisch verminderd om het rendement te kunnen verhogen. Veel creativiteit en innovatiekracht zijn verdwenen, roepen de deskundigen, zodat voor private labels extra kansen zijn ontstaan.
Anderzijds voorspellen de deskundigen dat de grenzen aan de groei van het huismerk toch in zicht komen als gevolg van het onvermogen om de emotionele component van een productbeleving voldoende te laden. Vooral supermarkten hebben hier mee te maken. Door de economische crisis speelt anno 2013 dit aspect nog geen rol; integendeel.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 41 vragen en antwoorden over Private labels.