Hoe verhouden winkelformules zich tot A-merken?

Als Albert Heijn, Hema of Ikea als afzender op de verpakking staat, dan is de consument er eigenlijk onmiddellijk van overtuigd dat hij met een goed product te maken heeft. Er is volop vertrouwen in de formule. De winkelformules hebben dit vertrouwen in de loop der jaren opgebouwd door het ook daadwerkelijk waar te maken. Hier is het formulemerk zo sterk dat de formule zelf eigenlijk een A-merk is geworden. Maar uit recent onderzoek blijkt dat enige voorzichtigheid op zijn plaats is. Zo profileren zich bouwmarkten bijvoorbeeld in TV commercials en reclamefolders ieder op eigen wijze, maar wanneer het aankomt op de bouwmarkt als aankooppunt is het onderscheid voor de Nederlandse consument vaak onduidelijk. De consument ziet weinig onderscheid tussen de verkooppunten van de bouwmarkten GAMMA, KARWEI, Hornbach, Formido en Praxis. Dit blijkt uit het WoonOmnibus onderzoek van USP Marketing Consultancy dat in 2013 is uitgevoerd onder circa 500 consumenten.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 41 vragen en antwoorden over Private labels.