Tien stappen naar een succesvol internet bedrijf

Wil je geld verdienen in eigen huis? Ga dan niet in onroerend goed, ga geen Tupperware verkopen en wordt ook geen spammer, maar creëer je eigen web 2.0 bedrijf!

Los het kleinste mogelijke probleem van de gebruiker op en weet precies welk probleem je probeert op te lossen. Google's eerste en primaire uitdaging was erg simpel: help mensen om het antwoord op hun zoekvraag te vinden.

Vind een ontvankelijk publiek dat het product gaat gebruiken en er over gaat praten. Mensen die zich storten op je service, ze gaan bespreken, promoten en klagen wanneer zij het maar niks vinden. De del.icio.us en Furl communities storten zich als piranhas op nieuwe features.

Lanceer. Nu. Morgen. Elke dag. Streef niet naar perfectie maar verras de gebruikers elke dag met iets nieuws.

Verspreid. Verspreid. Verspreid. Laat je klanten je service meenemen en gebruiken waar ze willen (zie Flickr, Google Ads, Amazon affiliates, Indeed jobrolls, moblogging, RSS, e-mail alerts, etc.).

Houd gebruikers niet tegen hun wil vast. Ga geen geld voor hun content vragen als ze weg willen. Misschien krijgen ze wel spijt en komen dan weer graag terug.

Zorg dat je super simpel bent. Extra kliks zijn dodelijk. Neem nou Indeed: een zoekvraag, alle antwoorden.

Trek mensen door je product weg te geven. Gratis verkoopt. Geef enkele songs gratis weg, creëer buzz en het album gaat lopen. Of stel je boek als een gratis e-book beschikbaar en de verkoop van je hardcover gaat lopen. Craigslist zou niet zo groot zijn geworden als ze niet zo lang zoveel gratis hadden gehouden.

Verspil geen geld aan marketing. Mont-tot-mond reclame was niet eerder zo gemakkelijk en goedkoop. Goeie dingen gaan viraal. Ooit een commercial van Skype gezien? Toch hebben 146 miljoen mensen het gedownload. Actueel voorbeeld in de blogosfeer: Lego met haar Lego Factory.

Voorkom overfinanciering. Teveel geld maakt je minder scherp. Als je 2 miljoen ophaalt zul je zul je kritischer naar je uitgaven kijken dan in het geval je met 20 miljoen van start gaat.

'No one sucks'. Elke service heefdt wel iets goeds aan boord. Ofoto wordt ondanks de concurrentie van Flickr toch nog door veel mensen gebruikt. Kijk naar je concurrent en naar waar hij goed in is, zorg dat je het zelf ook gaat doen.

Bron:FRANKWATCHING

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Ondernemerschap