Elektrische bussen in Amsterdam: ambitie, vertraging en vooruitgang

De Vervoerregio Amsterdam, gemeente Amsterdam en het GVB werken al sinds 2015 samen aan volledig uitstootvrij openbaar vervoer. De ambitie was dat in 2025 alle bussen elektrisch zouden rijden. Hoewel grote stappen zijn gezet, blijkt die deadline niet haalbaar. Door vertraging bij de productie en levering van bussen, en bij de bouw van enkele laadlocaties, zal de volledige omslag pas in 2028 worden bereikt. Dat is nog steeds voor de landelijke doelstelling van 2030.

Momenteel rijdt 57 procent van de GVB-busvloot elektrisch, en eind 2025 zal dat naar verwachting 80 procent zijn (159 van de 198 bussen). De resterende dieselbussen blijven tijdelijk rijden om de dienstregeling niet te verstoren. Alleen de schoonste voertuigen (emissieklasse 6) worden nog ingezet, vooral buiten de uitstootvrije zones.

De vertraging komt vooral door leveringsproblemen bij de voertuigfabrikant. De grootste bestelling van 84 bussen had in 2023 geleverd moeten worden, maar is pas dit jaar in gebruik genomen. De laatste 39 bussen volgen in 2027 of 2028. 

Om de gevolgen op te vangen, hebben de Vervoerregio, GVB en gemeente een drie-stappenplan opgesteld. Eerst worden de oudste dieselbussen vervangen, vervolgens krijgen de elektrische lijnen binnen de A10 prioriteit, en tot slot wordt het hele netwerk geëlektrificeerd.

Hoewel het doel voor 2025 niet volledig wordt gehaald, blijft de voortgang indrukwekkend, schrijft de Vervoerregio. Amsterdam loopt landelijk voorop in de transitie naar schoon openbaar busvervoer. Tegen 2028 rijdt vrijwel de hele busdienst elektrisch, met enkele reserve-dieselbussen voor calamiteiten of tijdelijke pieken.

De Vervoerregio benadrukt dat de samenwerking tussen gemeente, GVB en leveranciers cruciaal blijft om de laatste fase succesvol te realiseren. De ambitie: een volledig uitstootvrij openbaar vervoersysteem vóór 2030, dat niet alleen schoner, maar ook betrouwbaarder en toekomstbestendig is.

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--

Meer over Duurzaam ondernemen