Channels

Je bent te laat. Niet genoeg voor een èchte reden zoals een sterfgeval of een verhanging, nee, gewoon te laat. Zeventien minuten na aanvang van de vergadering of workshop val je de ruimte binnen met een verhitte kop. De voorganger (M/V) is nèt voor zijn eerste echte cash-momentje. Dat gaat ie je niet in dank afnemen. Alle koppen draaien zich naar de deur. Wat onduidelijk mompel je “sorry” en je ziet niet direct een gaatje in de keurige opgestelde U-formatie. Een bevriende relatie wenkt je en de hele rij moet verschikken, of erger nog: opschuiven. Je mompelt drieëntwintig keer sorry, sorry, sorry . . . . je struikelt over een computertas en gooit en passant een koffie over de syllabus van het slachtoffer. OH, WAT STOM, SORRY, zeg je, ditmaal voor iedereen verstaanbaar.

De voorganger wil er een komische wending aan geven en vraagt: “en, . . . wie hebben we dáár? Dit is het moment om gedwongen uit de kast te komen. Je mompelt je naam. Sorry, heb ik niet verstaan, kunt u dat nog een keer zeggen? Je zegt je naam, nu wat harder. En van welk bedrijf bent u? Nou, dit is niet echt reclame aan het worden. Je mompelt de naam van het bedrijf (als je lef hebt) of je liegt dat je zelfstandig werkend consulent bent om niet nog na afloop van de happening op het matje bij je directe strafbevoegde meerdere te staan. De voorganger ruikt bloed en zegt: “Nou, ik hoop dat uw bedrijf wat voortvarender te werk gaat, maar gaat u zitten.”

Na nog een aantal malen sorry ben je ingezetene van de hel. De voorganger bedenkt het voorval te gebruiken. Hij zegt: “Het thema van deze meeting is proces re-engineering”. Wat denkt u van de invloed van uw entree op het proces hier?. Net als je wil antwoorden gaat je mobieltje af. Stòm, vergeten uit te zetten. Je kijkt even en je ziet dat het je baas is. Sorry, sorry, sorry, sorry, sorry begeef je je naar de deur waardoor je zojuist zo pijnlijk naar binnen bent gestrompeld. Je mobieltje staat op de speaker en iedereen hoort je baas. Hoe het GVD ^*%&$^$#$#%$&%*&(^ zit met die miljoenen order. Je heft je handen in opperste schuldbekentenis en je bidt voor het eerst in je leven voor genade. Als je buiten de deur óók nog voor paal hebt gestaan in de gang komt een moeilijk moment: ga je weer naar binnen? Daar is heldenmoed voor nodig. Of peer je em? Lafaard!.

Lees ook:

9 Tips om effectief te vergaderen

Je besluit weer naar binnen te gaan. Met lood in je schoenen aanvaard je de spitsroeden. Sorry, sorry, sorry en nog eens sorry en gaat naar binnen. Je kop is nu vuurrood, je das hangt scheef en . . . je tas met de syllabus ligt nog op de gang. Nou, la ma sitte. De voorman besluit een niet geplande pauze in te lassen. Saved by the bell. Nou, ja, bijna dan. Het rode plekje van de lasergun staat in je voorhoofd gebrand en op je rug prijkt een grote schietschijf.

Wat NIET werkt
File: alle anderen hebben daar óók in gestaan, maar zijn wèl op tijd.
Smoes. Hebben de anderen allemaal al zelf verzonnen.
Verzin een slopende ziekte. Gevaarlijk.

Hoe dan wel?
Je overlegt of je pas in de pauze aan zal aanschuiven. Geeft het geheel “a feel of urgency, want dan ben je ècht te laat. Iedere JBL snapt dat zonder uitleg. Als je bang bent wat te missen (waarom stond je dan niet eerder op?) ga je tóch naar binnen. Vóór de deur spreek je je ego toe: “Ik ben er niet, ik besta niet en ik ben onzichtbaar, onhoorbaar, u ziet mij niet, u hóórt mij niet, u voelt mij niet”. Treedt in deze geestesgesteldheid binnen en ga direct naast de deur zitten, helemaal achterin op het strafbankje. Kik, NÙ verdien je credits. Met een klein beetje geluk zegt de voorman, vertederd door zoveel boetedoening: “Ah, daar hebben we Jansen. Wij (pleuralis majestatus) zijn blij dat je er tòch nog bij kan zijn. Simpel hè? Als je het tóch niet kan laten om het voetlicht te zoeken, doe het dan met iets ECHT leuks. Bijvoorbeeld: mijn concubine is zwanger, mijn zoon kwam vanmorgen uit de kast of mijn dochter verscheen aan het ontbijt in een Burka. De (waarschijnlijk kurkdroge en saaie) coach zal je eeuwig dankbaar zijn.

Groet,

Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant

Meer over Vergaderen.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Je kunt natuurlijk ook gewoon zorgen, dat je op tijd bent. Zo moeilijk is dat niet, en het getuigt van respect voor de organisator en de andere aanwezigen.

Nieuwe trend: “The latecomer” ;-)
Chique, statusverhogend, aandachttrekkend…goed voor op je CV!

Binnenkort als doe-het-zelf-leer-avond-cursus “Kom jij nog op tijd?” bij het NCOI, met gratis boekje “100-toppers-voor-laatkomers” of “10 management redenen om niet op tijd te zijn.”

hihi…het word steeds gezelliger op die meetings ;-)

Je kunt ook binnen komen…goh zijn jullie al begonnen?
of netter…excuses dat ik wat verlaat ben (met name het wat…haalt de angel eruit)…ach te laat komen kan gewoon gebeuren en daar hoef je eigenlijk niet spastisch over te doen…zeker niet als het geen klantcontact betreft…als het wel om een klant gaat bel je gewoon op het moment dat je weet dat je te laat komt en informeer je de klant daarover…natuurlijk moet je niet al te laat komen, het moet nog wel acceptabel zijn…maar goed als je 2 uur te laat van huis weggaat kun je misschien beter helemaal niet vertrekken….

x
x