Het lijden van Marco Borsato

Dat Borsato een prominente plaats in de vaderlandse muziekindustrie heeft mag duidelijk zijn. Borsato de zakenman was minder bekend, maar niet na het debacle van zijn onderneming. Althans de onderneming waar hij één van de grootaandeelhouders van is en waar de directie een sterk staaltje van mismanagement heeft laten zien.

Het is altijd lastig om de echte ins en outs te weten over wat er nu is misgegaan in een onderneming zoals TEG (The Entertainment Group), maar feit is wel dat het de directie - met als woordvoerder Unico Glorie- ontbroken heeft aan managementkwaliteiten. Het ligt namelijk altijd aan de leiders van een onderneming als het niet goed gaat. Of het nu een gebrek aan lange termijn visie is of (te) snel geld willen verdienen of nieuwe markten aanboren waar geen of weinig onderzoek voor heeft plaats gevonden.
De leider of leiders van een onderneming zetten de koers uit en als die koers niet goed gevaren wordt kom je niet op je eindbestemming of je komt er met allerlei kostbare omwegen. Dan maak je of verlies of de stookkosten wegen niet meer op tegen de winst die je oorspronkelijk zou gaan maken op de eindbestemming.

Deze schoenmaker is niet bij zijn leest gebleven en heeft nieuwe markten aangeboord. Op zich is daar niets mis mee, maar als je nieuwe markten aan wilt gaan boren moet je dat om de juiste redenen doen en is kennis in huis halen en voldoende onderzoek plegen een must. Dan nog neemt de ondernemer een risico, want ondernemen is ook risico’s nemen. Echter, we spreken dan wel over gecalculeerde risico’s. Bovendien moet je er voldoende financiële middelen voor hebben en niet de kas leegtrekken voor dit type risico’s. Een opeenstapeling van feiten die we mismanagement noemen.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Willem E.A.J. Scheepers
Dat 'schoenmaker blijf bij je leest', Janus, staat ook wel bekend als het 'Halo Effect'.
Niet alleen degene die in, vaak 'slechts' 1, vakgebied succesvol is denkt dat hij (nb; vaak is het een 'hij'....) vervolgens ook andere zaken in Goud kan doen veranderen, ook zijn directe omgeving is die mening toegedaan. Voordat je het beseft zit je vervolgens middenin je eigen fouten.

Dan speelt hier nog iets anders: Nederlandse banken zijn niet bekend met het fenomeen 'personal branding'. Dit redelijk unieke concept vraagt om een vorm van financieren die binnen de bancaire regelgeving (nog) niet bestaat.

Je kan dan ook stellen dat Borsato slachtoffer is geworden van de situatie....

Meer over Borsato & zijn financiering, over het Halo Effect, lees je op partnersite www.managementpro.nl
Floris de Monchy
Beste Janus,
Hier is geen sprake van mismanagament - de heren Glorie en consorten waren niet als managers in loondienst van TEG. , Ik zou hier zelfs niet willen spreken van echt ondernemerschap, in de zin van iets willen opbouwen. In mijn ogen is hier maar een woord voor, namelijk oplichterij. De nieuwe aandeelhouders hebben willens wetens het bedrijf volgepompt met schulden en zichzelf tegelijkertijd exorbitante uitkeringen gedaan, terwijl rond de failliete BV's een sterke lucht van failissementsfraude hangt. Natuurlijk waren de artiesten, Borsato voorop, onvoldoende scherp en wantrouwend om dit soort schaamteloze trucs door te hebben. Onderschat aan de andere kant niet het vermogen van deze kerels om hun gegraai te maskeren - voor Justitie en voor het grote publiek. Zie de krokodilletranen van Glorie over zijn "vriend" Borsato. Wie hier mismanagement in ziet, is net zo naief als Marco Borsato. Ik zou zeggen: pak die lui op, pluk ze kaal en zet ze desnoods een half jaartje of langer achter de tralies.

Meer over Besturen en organiseren