De spam voorbij……...

De euforie over aanname van het opt-in principe door de Europese Unie is al lang verstomd en er zijn geen tekenen dat het de hoeveelheid spam verminderd heeft.

Voornaamste reden is dat spammers geen brave e-marketing bedrijven zijn die zich aan regels houden, integendeel, het zijn wetontduikers die er alles aan doen om hun zin te krijgen (spam in uw inbox) en lopen altijd minstens één stap voor op de bestrijding ervan. Net zo min als de ideale griepprik, bestaat er de ideale spambestrijding omdat deze voortdurend muteert.

Naast ‘echte’ spam vormt de hoeveelheid ongewenste/ongevraagde e-mail in het algemeen een ernstige bedreiging voor de individuele productie. Eindgebruikers worden belast met beheersfunctionaliteit en moeten voortdurend vermeende spam beoordelen en opruimen, waarmee een hoge mate van irritatie en een bron van stress wordt bereikt. Vandaar dat de vreugde over het opt-in principe, waarbij eerst toestemming voor het verzenden van (reclame-) mail moet worden verkregen, groot was. Het principe deugt dan ook wel, het uitgangspunt is verkeerd gekozen.

Om een bedrijfspolitiek te voeren op basis van een opt-in principe, moet het bedrijf zelf actie ondernemen in plaats van de aanbieders, om zich weerbaar te maken tegen ongewenste berichten. De werking is als volgt: als een e-mail wordt ontvangen op de e-mail server van de onderneming of instelling vindt controle plaats op de afzender.
Wordt deze herkend als bekend en derhalve vertrouwd door de geadresseerde, wordt de e-mail doorgestuurd naar de inbox van de geadresseerde. Wanneer het een onbekende afzender betreft, krijgt deze een bericht waarin de opt-in politiek wordt uitgelegd, vergelijkbaar met de ant-reclame sticker op een brievenbus, evenals de te volgen stappen om toestemming te krijgen om alsnog e-mail te mogen sturen naar geadresseerde.

Deze werkwijze kan volledig worden geautomatiseerd door de ‘whitelist’ per gebruiker te baseren op het uitgaande e-mailgedrag waardoor dus een eenvoudige mailtje al volstaat om iemand opt-in te verlenen. Bedrijfsbreed of individueel instelbaar. Natuurlijk moet het ook mogelijk zijn om individueel van deze werkwijze af te wijken omdat de functie daar om vraagt deze mail wel te ontvangen of hierover te worden gerapporteerd, aan de hand waarvan men kan beslissen wat te willen inzien.

Vele configuraties zijn denkbaar maar bieden indien vereist een waterdichte protectie tegen ongewenste e-mail, daarbij niet in de laatste plaats het interne netwerk ontlastend en performance verbeterend, naast het aanzienlijk verhogen van de effectiviteit van de eindgebruiker wiens werkplezier onmiddellijk weer toeneemt!

Rob Venstra ( RVenstra@ecom-On.nl)

De auteur is eigenaar van eCom-On, Speci@list in eCommunic@tie en verzorgt workshops in e-mail zelfbeheer(sing) en is tevens exclusief distributeur van AP/IMS en InboxMaster.
Zie ook: www.InboxMaster.nl.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ewout van Aerdonck
Hoewel ik niet de originaliteit van deze ideeën betwist is er al wel een grootschalige toepassing aanwezig die veel overeenkomsten vertoont met uw ideeën. Misschien is deze posting dan ook eerder een bevestiging dat deze ideeën hout snijden.

Meer over ICT & Internet