Het ronde balletje

Het is niet zinvol om een drietal USB sticks te gaan kopen in de plaatselijke computer winkel, dat kost veel te veel tijd. Gelukkig is er een divers aan online webshops met een gemakkelijk bestelproces. Tijd dus om even in te loggen en morgen de spulletjes op kantoor te verwachten. Na het doorlopen van het bestelproces kan de order geplaatst worden, echter niet geheel zonder slag of stoot! De verzendkosten zijn duurder dan de producten zelf! Misschien toch maar even op de fiets stappen?

De gemiddelde MKB ondernemer zal niet snel zelf naar de winkel gaan om in te kopen. Zeker niet in commerciële tijd. Sterker nog, ook medewerkers worden er steeds minder op uit gestuurd om aankopen voor het bedrijf te doen. Tegenwoordig koopt men liever online. Je hoeft er de deur niet voor uit en alles kan snel en goed geregeld worden. Veel efficiënter dus, zeker als de online winkelier alles op alles zet op optimaal inkoopgemak te bieden. Een schitterende manier om kosten te besparen.

Iets versturen kost geld, soms wat meer en soms wat minder. Of deze kostenpost nu bestelkosten of verzendkosten genoemd worden, er moet betaald worden voor de zending en dat is begrijpelijk. Toch is het momenteel een hype om te spelen met deze kosten. Het wordt voor online webshops steeds lastiger om een goede prijs naar de klant toe te kunnen maken en er zelf ook nog wat aan te verdienen. Dan maar de verzendkosten doorberekenen, maar ook daar zit een maximum aan natuurlijk. Hoe krijg je het een klant verkocht dat zijn bestelling twintig euro extra moet kosten? Wordt het dan niet veel interessanter om de klant door te verwijzen naar de winkel om de hoek?

Veel leveranciers zijn van mening dat verzendkosten best wat verhoogd mogen worden. Op dit moment, zeker in de ICT branche zien we een forse stijging van deze kosten. Leveranciers roepen om en om dat de brandstofkosten stijgen en dat de vervoerders steeds meer geld vragen voor het verzenden van producten uit hun magazijnen. Wellicht goede argumenten, maar is het niet zo dat alles duurder wordt? Zo lezen we in tijdschriften dat niet alleen de kosten van brandstofverbruik, maar ook de kosten van energie flink stijgen. Verpakkingen en het onderhoud van magazijnen worden duurder en ook de loonkosten blijven stijgen natuurlijk. Hebben leveranciers de vervoerders wel in de hand en zijn er alternatieve vervoerders die wel tegen goedkopere tarieven hun diensten kunnen leveren? Zeker voor online webshops die geen voorraad houden is dit een probleem. Zij moeten het juist hebben van goedkope maar toch kwalitatief hoogwaardige logistieke mogelijkheden.

Wellicht worden alle kosten weer doorberekend in de verkoopproducten om de verzendkosten zo laag mogelijk te houden, maar onder aan de streep betaald de klant steeds meer. Winkeliers zullen dingen naar betere bonusafspraken en hogere kortingen om deze kosten te compenseren en als ze dat lukt, dan is het balletje weer rond.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>