Romantische relaties ondermijnen de productiviteit op de werkvloer

Actueel

Intieme relaties op het werk kunnen de productiviteit ondermijnen. Er wordt veel geflirt op de werkplek. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat ongeveer de helft van de werkenden wel eens een affaire heeft gehad met een collega. Vooral in hectische periodes, zoals tijdens fusies of reorganisaties, zijn collega's extra vatbaar voor elkaars charmes.

Kantoorliefde in cijfers

  • 40% van de Amerikaanse werknemers had wel eens een date met een collega (waarvan 18% twee of meer en 22% met een getrouwde collega).
  • 47% voelt zich ongemakkelijk als een superieur een date wil.
  • 36% vindt complimentjes van een superieur over lijf en uiterlijk ongepast.

Ook al halen romances op de werkvloer af en toe de krant, normaliter ligt bijna niemand er wakker van. De betrokkenen mogen er dan blij van worden, dat geldt niet noodzakelijkerwijs voor anderen in hun werkomgeving. Vooral niet als een teamlid of collega van de afdeling een affaire heeft met een directe superieur. Want in zo'n geval bekruipt menigeen het gevoel - terecht of niet - dat de beminde collega wordt bevoordeeld door de liefhebbende baas (m/v). Concreet: dat je welverdiende carrièrekansen en ander voordeel misloopt omdat de superieur ze gunt aan het objet du désir. Het gevolg is dat de werkomgeving als ‘vijandig' wordt ervaren - iets wat dodelijk is voor de productiviteit. Nog los van het feit dat eenzijdig opgezegde relaties kunnen leiden tot een ‘fatal attraction-syndroom' à la Glenn Close versus Michael Douglas, ook al niet best voor de werkmoraal.

Claims
In de VS winnen - kostbare - ‘hostile work environment-claims' van werknemers tegen hun werkgever terrein. Die (juridische) term staat voor een patroon van beledigend, vijandig gedrag of een sfeer van bevoordelen en voortrekken, veroorzaakt door een superieur of collega. Het gewraakte gedrag kan samenhangen met een kantoorromance die in de beleving van anderen een negatieve impact heeft op de eigen werkprestaties of die van hele teams of afdelingen.

Hamvraag: hoe voorkom je een tranendal?

Relaties op het werk helemáál verbieden, zoals het Amerikaanse Wal-Mart doet, werkt toch niet - en je maakt jezelf er niet populair mee bij (potentiële) werknemers. Het heeft meer zin om zwart op wit te zetten dat intieme relaties tussen superieuren en hun directe ondergeschikten verboden zijn, vanwege de onbalans, en om die boodschap stevig te communiceren binnen je bedrijf. Met zulk preventief beleid - en bijbehorende sancties - heb je in elk geval nog een poot om op te staan als een kantoorrelatie inderdaad leidt tot frustrerende machinaties op de werkvloer.

Etiquette maakt het leven prettiger

Love is in the air? Dat kantoor-romances een feit des levens zijn, staat vast. Ergens ook wel leuk. Liefde laat zich niet (altijd) dwingen. Dus al is ‘niet doen’ eigenlijk het beste advies, het is gewoon niet altijd een haalbare kaart de romance af te houden. Wel moet je je een paar dingen realiseren. Waar liefdesverwikkelingen ontstaan tussen superieur en een ondergeschikte, is er vaak iemand die vroeg of laat haar of zijn baan kwijtraakt of opstapt. Meestal is dat degene die het laagst in rang is! Ook is het een absolute no-no om tijdens het werk te laten blijken van jullie liefde, ruzietjes uit te vechten of uit te praten, of collega’s in intiem vertrouwen te nemen. Houd de romance zo veel mogelijk buiten je werkplek. Alleen al uit zelfbescherming: bazen achten medewerkers die romantisch verstrengeld zijn niet altijd even hoog, collega’s bemoeien zich niet alleen uit vriendelijke belangstelling met jouw zaken, en als het uitgaat, is het leven al pijnlijk genoeg zonder de wetenschap dat je collega’s ‘meegenieten’.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. Bron: Kluwer Management

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Werkvloer