Stilstand is achteruitgang

Columns

Een ondernemer stond voor een lastige investering. En, plotseling uit het niets stelde mijn student dat stilstand achteruitgang is. Dat moest genoeg reden zijn om juist nu wel te investeren? Hoe is het gesteld met de koppeling van praktijk en wetenschap?

Dialoog met studenten
Ik ga graag een stevige discussie aan met mijn studenten tijdens een college. Kom maar op, als je denkt dat ik het mis heb. Niet dat dit ooit gebeurt, maar soms sta ook ik even een tijdje met mijn mond vol tanden. Sommige studenten halen ineens mijn theorie of stellingname onderuit met een geweldige voorbeeld uit de praktijk, waarbij de uitzondering ineens de regel niet meer bevestigd. Maar, vandaag niet!

Risico’s
Ik gaf een stevig college over financieringsrisico's bij grote transporteurs. Ga je wel of ga je niet investeren in nieuwe vrachtwagens. Er komt in 2013 schonere technologie, met de Euro 6 norm, maar die technologie is stevig aan de prijs. Maar, wat gebeurt er als nu ineens al je klanten in een duurzaamheidskramp schieten en Euro 6 eisen? Wat doe je dan met je vuile vrachtwagens die je 3 of 4 jaar geleden hebt gekocht?

Die vrachtwagens gaan 8 jaar mee. En, de inruilmarkt in Afrika kan die moderne technologie nog niet onderhouden. Wat moet je dan wel niet ineens afschrijven over 3 of 4 jaar? Diezelfde vragen spelen bij transportondernemers die elektrische voertuigen willen kopen. Een nieuwe technologie met grote financiele risico's bij onderhoud en inruilwaarde... Wat moet je dan als ondernemer?

Dat weet toch iedereen
Mijn student had het stoere, maar wel gemeende, antwoord. Gewoon aanschaffen! Want, stilstand is achteruitgang. Dat weet toch iedereen. Dat ging hij ook zijn stage-werkgever adviseren. Als ondernemer moet je gewoon blijven innoveren en investeren. De andere honderd studenten keken met spanning hoe ik me deze keer uit zoveel tegendraadse wijsheid ging redden.

Ik verbaas me niet meer over dommigheid in de collegezaal. Maar, stilstand is achteruitgang als het ultieme motief voor investeringen? Ik kon slechts uitbrengen: 'Welke onderzoeker heeft dat bewezen? In welke sectoren heeft hij dat onderzocht? En waarom is dat vandaag nog steeds waar voor transportondernemingen?'. De student had natuurlijk geen idee.

Knock-out in de eerste ronde. Bij de koffie in de pauze hadden we nog even een goed gesprek hoe hij zijn stagebedrijf wel goed zou kunnen helpen. Een transporteur in het huidige, zware economische klimaat moet zorgvuldige keuzes maken. Anders is hij er over drie jaar niet meer. Zoals mijn goede vader al zei: ‘inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht’.

Innovatie
Onlangs sprak professor Joaquim Gromicho, hoogleraar Applied Optimization in Operations Research en manager Research & Development bij ORTEC zijn oratie uit aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Gromicho’s stelling is dat innovatie veelal in de praktijk wordt geboren, maar dat ideeën zonder solide theorieën uiteindelijk niet leiden tot gedegen oplossingen voor praktijkproblemen. In zijn oratie liet hij zien hoe bepalend een goede balans tussen theorie en praktijk is voor succesvol toegepaste concepten.

Houtje-Touwtje
Volgens Gromicho krijgt de intuïtieve kennis verkregen uit de praktijk steeds vaker de overhand boven het raadplegen van bestaande, of zelfs het ontwikkelen van nieuwe’ theorieën. ‘De gevonden oplossingen zijn daarom vaak wel creatief maar niet robuust. Een beetje houtje-touwtje dus, noemt de professor dat.

Ik vergeef het diep in mijn hart mijn student niet dat hij na 4 jaar HBO-studie zo stellig en overtuigd riep dat stilstand achteruitgang is. Ik gaf hem bij de laatste kop koffie nog een doordenkertje mee: ‘jouw toekomst was gisteren’. Zou hij het snappen?

Walther Ploos van Amstel.
Docent aan Vrije Universiteit en Hogeschool van Amsterdam

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Patrick
Een verdediging als "Welke onderzoeker heeft dat bewezen?" vind ik eerlijk gezegd wel een beetje een zwaktebod. Je overtuigt je tegenstander hier niet mee, maar haalt hem alleen maar zijn wapen uit handen. Ga bij alles wat je op een dag uitkraamt maar eens na wat je zou moeten antwoorden als iemand anders aan je zou vragen "Welke onderzoeker heeft dat bewezen?".
Jos Steynebrugh
Walther,
in het westen hebben we rollend materieel dat is uitgerust met achteruitrijcamera’s, satellietverbinding, airco en GPS. Waar de lucht schoner uitkomt dan ie erin gaat. Voor een kilometerprijs waar we nèt de brandstof van kunnen betalen.

De concurrentie uit het oosten bestaat uit Tatra’s, waarvan de oudsten nog nèt de eerste wereldoorlog hebben meegemaakt. Waar de in de taal nog geen woord bestaat voor “rijtijdoverschreidingsautomaat”. Vrachtwagens die 33 cc wodka per kilometer rijden.

De Euro 6-norm is van toepassing vanaf 1 september 2014 voor de typegoedkeuring en vanaf 1 september 2015 voor de inschrijving en de verkoop van nieuwe voertuigtypen.
(bron: europa.eu).

NIEUWE voertuigen staat er. Dat zegt niets over wat er nog aan museumstukken rondpruttelt. Zou het misschien een plaagstootje van de “domme” student geweest kunnen zijn?

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing en Innovatie Consulent
Jeroen van der Oord
Ik wil ingaan op de houding van de docent, Walther.
Ik ken je persoonlijk niet, maar uit het bovenstaande verhaal maak ik op dat je een autoritaire houding aanneemt t.o.v. de studenten.

Uit het citaat: "Kom maar op, als je denkt dat ik het mis heb" blijkt dat u graag discussies aangaat en hierbij ook aangeeft dat u het nooit mis heeft.

Ik adviseer u om als "leider/docent" meer een houding aan te nemen dat er ook andere mensen zijn, die gelijk kunnen hebben. Studenten zien u nu meer als een man die toch alles beter weet en niks van anderen aanneemt. Dit schept niet veel vertrouwen.
"Goede" leiders of docenten(wat is de norm voor goed?) staan open voor verandering in hun denken, hierdoor zal hun gedrag ook veranderen. Ik denk dat uw manier van denken aangepast dient te worden van zeer dominant naar openminded.

De studenten zullen u waarderen om uw kennis en om uw compassie naar de studenten. Hun mening telt dan ook mee, wat de waardering voor u ook zal doen stijgen.

Uiteraard moet u zelf weten wat u met mijn mening doet, maar ik wilde dit zeker even aan u zeggen.

Succes verder.

Meer over Financieel management