Rare jongens die Romeinen

Columns

Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus! Een gevleugelde uitspraak die een oud-collega van mij graag gebruikte. Aangezien ons bedrijf (AVRI) graag bij de eerste categorie hoort, hebben we een strategisch bedrijfsplan opgesteld. Daarin staan ook een zevental doelstellingen. Doelen helpen een organisatie namelijk om te focussen en slimmer en nog gemotiveerder te werken. We onderzoeken op dit moment in hoeverre de doelen haalbaar zijn en tegelijkertijd ook uitdagend. Dat wil zeggen dat we van tevoren een aantal maatregelen moeten bedenken, waarmee ongeveer 2/3 van de doelstelling te behalen zou moeten zijn. We weten echter nooit van tevoren zeker of we de doelstellingen echt gaan halen, want je moet die maatregelen nog wel uitvoeren en in de komende jaren ook nog aanvullende maatregelen bedenken. Daarbij kunnen zich omstandigheden voordoen die je nu niet kan voorzien, zoals een verdrievoudiging van de olieprijzen of nieuwe wetgeving die hele andere eisen stelt aan de afvalinzameling. In dat laatste geval hebben we een goed verhaal waarom doelstellingen niet gehaald zijn. Omdat we tegelijkertijd wel veel maatregelen genomen hebben, zijn we toch een heel efficiënt werkend overheidsbedrijf geworden dat zich kan meten met de besten in de markt.

Maar wat als we de doelstellingen niet halen als gevolg van een gebrek aan inspanning? Goeie vraag. De Romeinen hadden daar een heel extreem antwoord op. Als zij de strijd onnodig verloren, dan werd elke tiende man van het overgebleven legioen een kopje kleiner gemaakt. Deze strafmaatregel moest voorkomen dat de troepen zich te snel gewonnen zouden geven. Als je een leuk idee hebt voor een moderne variant van het decimeren, dan hoor ik het graag. Tot die tijd zullen we het alleen zoeken in positieve prikkels.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Gerard Lappee
Ik begrijp dat er al wèl een strategisch bedrijfsplan is met doelstellingen, maar dat de haalbaarheid van die doelstellingen nog onderzocht moet worden. Is dat wel een logische volgorde?

Overigens vind ik de leuze 'Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus' een hele slechte. Veel succesverhalen hangen van geluk en toeval aan elkaar. De filosoof John Gray heeft daar leuke dingen over geschreven.

Maar de schrijver van de column vermeldt dat ook: wetgeving of verdriedubbeling van de olieprijzen doet het strategisch bedrijfsplan van AVRI in de prullenbak belanden...

Meer over Concurrentiekracht