Het pad naar Thought Leadership

Columns

Thought Leadership is een aantrekkelijke strategie en er zijn genoeg bedrijven die deze positie willen bemachtigen. Toch lukt het bedrijven vaak niet om deze positie te bemachtigen. Dit komt omdat deze bedrijven onvoldoende gebruik maken van het ondernemerschap van hun werknemers. Google is hier juist al een decennium heer en meester is. Wil je als bedrijf ook een Thought Leadership positie bemachtigen? Activeer dan je medewerkers.

Wat is Thought Leadership?
Een ‘thought leader’ is erkend als de goeroe op een bepaald vakgebied. Wat een ‘thought leader’ onderscheid van alle anderen in zijn veld is dat zijn expertise door alle andere mensen in het veld als zijnde de expert. Voor een bedrijf betekent dit dat de markt het bedrijf ziet als een organisatie die volledig de business kent, de behoeften van de klanten kent, en begrijpt hoe de markt opereert. Vertrouwen is hierbij gebouwd op reputatie en niet op reclame. Grootte van een onderneming is irrelevant om een ‘thought leader’ te worden. Organisaties moeten zich onderscheiden op het gebied van inzicht en visie.

Werknemers activeren
Google geeft werknemers één dag in de week om te werken aan hun eigen projecten. Hiermee kunnen zij zichzelf ontwikkelen en werken aan nieuwe producten die passen in de strategie van Google. Het domweg kopiëren van het voorbeeld van Google om een Thought Leadership positie te behalen is niet alleen erg kostbaar, maar is ook gedoemd te mislukken. Iedere kopie van een methode zonder naar de context te kijken heeft een grote kans van falen. Toch valt er wel wat te leren van de aanpak die Google heeft gekozen

Iedere onderneming heeft mensen binnen het bedrijf die een zekere mate van ondernemerschap in zich hebben zonder dat ze direct eigen baas willen zijn. Zij hebben een specialisme en een bepaalde visie over hun vakgebied en hoe daar het beste voordeel uit te halen valt. Je ziet vaak dat de ideeën die deze mensen hebben zeer gewaardeerd worden en dat andere mensen deze ideeën ook onderstrepen als juist. Toch wordt er daar weinig mee gedaan. De dagelijkse werkzaamheden gaan voor en wanneer deze mensen hun tijd besteden aan de ontwikkeling van dit soort initiatieven, dan gaat dat verloren aan zaken die op dat moment werkelijk geld opleveren. Gevolg is dat deze mensen tijdens hun werk geen tijd vinden om hun initiatieven te ontplooien. Zij dit zouden moeten doen in hun vrije tijd en daardoor het er maar bij laten zitten. Ze verliezen hun motivatie in hun werk en in het ergste geval gaan ze nieuwe uitdagingen zoeken bij een ander bedrijf.

Organisaties moeten bereid zijn om in deze mensen te investeren. Maar dit hoeft niet vrijblijvend te zijn. Wat gaat er gebeuren met een werknemer die tijd van de baas krijgt om zijn ideeën werkelijkheid te laten worden? Indien een werknemer een dag of een halve dag de tijd krijgt om deze initiatieven te ontplooien, dan zal hij eerder geneigd zijn ook zijn eigen tijd hierin te steken. Hij werkt dan geen acht uur aan het project, maar eerder het dubbele. Tevens zal hij zorgen dat zijn reguliere werkzaamheden wel doorgaan in de overige werkdagen.

De investering die het bedrijf doet in de tijd die de werknemer krijgt rechtvaardigt ook afspraken over de inzet en investering van de werknemer. Zo mag ook aan de werknemer gevraagd worden om een financiële investering te doen. Bijvoorbeeld door één of twee jaar geen loonsverhoging te krijgen. Dit zal dan gecompenseerd worden door een extra bonus wanneer de initiatieven daadwerkelijk leiden tot extra omzet of extra winst. Bovendien kunnen er ook afspraken worden gemaakt over producten die in de tijd opgeleverd moeten worden. Je spreekt een werknemer echt aan op zijn ondernemerschap. Dit werkt zeer motiverend voor de werknemer en je krijgt ook een zeer hoge commitment naar het bedrijf. Bovendien gaan deze mensen zorgen voor de Thought Leadership positie van de onderneming. Thought Leadership komt namelijk alleen voort uit de mensen die een organisatie in dienst heeft, geen enkel ander productiemiddel leidt tot Thought Leadership.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Sturen op verantwoordelijkheid