Overnames in logistie(k)lan(t)d

Afgelopen week is de officiele aankondiging gekomen, DHL neemt Exel over. Voor het luttele bedrag van 5,5 Miljard Euro wordt wederom een aanzienlijke onafhankelijke speler ingelijfd!

Voor diegene die goed is ingevoerd in de logistieke wereld komt dit niet echt als een verrassing. De geruchten over een nieuwe overname hangen al enige tijd in de lucht. Je kunt je natuurlijk afvragen of deze consolidatietrend nog lang kan doorgaan. De mate waarin overnames worden gedaan rijst zo langzamerhand de pan uit. Zijn deze organisaties nog wel bestuurbaar? En vooral; wat levert dit nu eigenlijk op voor de verladers. De voorstanders zullen zeggen dat de buying power toeneemt en uiteindelijk de klanten hiervan zullen profiteren door een lagere prijsstelling. Maar is dat ook echt zo? Zijn de kosten van transport en logistiek voor de verladers de afgelopen jaren ook daadwerkelijk gedaald?

De tegenstanders roepen dat markteconomische werking in het gedrang komt en dat hierdoor de prijzen eerder zullen toenemen! Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre deze meningen onafhankelijk en objectief zijn.

www.processimprovers.nl

Een ding is zeker het aantal aanbieders neemt drastisch af hetgeen de kansen vergroot voor de niche-players. Met andere woorden specialisatie is een methode om onderscheidend te zijn in de markt. Ik ben benieuwd wanneer deze trend zich gaat doorzetten.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Walther Ploos van Amstel
Ik ben een groot voorstander van de concentratie binnen de logistieke sector. Het werd tijd! Mede door ontwikkelingen als globalisering van productie en het wegvallen van handelsgrenzen, is het uitbesteden van logistieke diensten door een verlader aan een specialist voor veel ondernemingen de oplossing om de logistieke kosten in de hand te houden en te voldoen aan de customer-service eisen.

Het uitbesteden van logistieke diensten is zeker niet iets van de laatste jaren. Al sinds mensenheugenis besteden internationale handelaren hun transport uit aan ervaren en deskundige transporteurs. Echter het vak is in de afgelopen 10 jaar in een stroomversnelling gekomen. Niet alleen besteden ondernemingen stap-voor-stap meer uit en zijn de eisen strenger geworden maar ondernemingen besteden ook steeds meer en andere logistieke activiteiten uit.

Uitbesteding verschuift van traditionele activiteiten als transport, opslag en handling, naar value-added activiteiten (herverpakken, recycling, assemblage, testen) en informatietechnologie en zelfs naar het overdragen van supply chain management, de verantwoordelijkheden voor het optimaliseren van de logistieke concepten en het realiseren van nog hogere customer service prestaties (levertijden, levertijdtippen).

De scope van logistieke uitbesteding is ook verandert van nationaal naar regionaal en zelfs globaal. Het verzetten van de bakens in het logistieke landschap vergt hoge investeringen en alleen de grote partijen zullen dit overleven.

Meer over Fusie