Opleiding: Strategisch Accountmanagement
De verschillen tussen aanbieders worden transparanter, inzichtelijker en kleiner. De hedendaagse klant stelt andere en hogere eisen aan zijn leveranciers en organisaties kunnen daar veelal moeilijk op anticiperen. Met als gevolg dat de verhoudingen tussen partijen, maar ook binnen de organisatie, onder druk komen te staan. De hedendaagse accountmanager dient daardoor vandaag de dag naast gedegen kennis te hebben van de markt, producten en diensten, vooral in staat te zijn om op strategisch niveau te kunnen meedenken met zijn of haar klanten. De strategische accountmanager dient sterk empathisch te bewegen en in staat te zijn de vertaalslag te maken tussen externe vraag en interne mogelijkheden.
Iets voor jou
De training “Strategisch Accountmanagement” is bedoeld voor Senior Accountmanagers, Strategische Accountmanagers en Key Accountmanagers.
Resultaat
Je ontwikkelt analytische, persoonlijke en strategische vaardigheden die nodig zijn om belangrijke klanten effectief te beheren. Je bent in staat verkooptrajecten strategisch op te bouwen en kunt je klantbehoeftes en strategieën in kaart brengen. Daarnaast ben je in staat de essentie uit complexe vraagstukken te halen gedurende accountgesprekken en weet met weerstanden om te gaan tijdens prijsonderhandelingen.
Programma
Dag 1
09:30 Start training
- De kern van Strategisch Accountmanagement.
- Customer Profile: het in kaart brengen en selecteren van een diversiteit aan klanten.
- Het strategische accountmanagement model in 8 stappen.
- Managing for growth: accountplanning en strategie voor de komende 3 jaar.
- Strategisch account portfolio.
- Voor de tussenliggende periode: het uitwerken van actiepunten.
17:00 Einde training
Dag 2
09:30 Start training
- Terugkoppeling tussenliggende periode: wat ging goed en waar liggen verbeterpunten?
- De 7 fases binnen strategisch relatie- en accountmanagement.
- Interne commitment: het in lijn brengen van de interne betrokkenen.
- Question: de klantvraag en -behoefte achterhalen in gesprekken.
- Het vertalen van de klantvraag naar passende oplossing(en) in een winnende offerte.
- Vanuit de offerte aan de onderhandelingstafel.
- Omgaan met weerstand en tegenwerpingen tijdens een prijsonderhandeling.
- Voor na de training: het opstellen van een persoonlijk ontwikkelplan.
17:00 Einde training
We bieden deze training ook in een 4 maanden traject aan. Bekijk Strategisch Accountmanagement in 4 maanden.
Werkwijze
Stap 1. Je start met een intake
Voorafgaand aan de training vindt een online intake plaats. Je kunt er tevens voor kiezen om je intake telefonisch toe te lichten. Op basis van de intake delen wij je in bij een trainingsgroep met overeenkomstige achtergrond, leerdoelen en aandachtspunten.
Stap 2. Je volgt een inspirerende en interactieve training
De tweedaagse training “Strategisch Accountmanagement” kenmerkt zich door inspirerende inleidingen, die gevolgd worden door theoretische inzichten en praktijkgerichte opdrachten. Plenaire sessies worden afgewisseld met het uitwerken van opdrachten in subgroepen. Het trainingsprogramma is zo opgezet dat je met en van elkaar leert. Tussen de trainingsdagen door werk je opdrachten uit, welke in vervolgsessies teruggekoppeld worden.
Stap 3. Een jaar lang toegang tot je Online Learning Platform
Vanaf je eerste trainingsdag bieden wij je de mogelijkheid om ondersteuning te krijgen bij het in de praktijk brengen van de kennis en inzichten die je opdoet tijdens de training. Middels het Online Learning Platform, jouw persoonlijke leeromgeving, kun je op de momenten dat het jou het beste uitkomt leren. Via de YEARTH app, je tablet of computer kun je artikelen lezen, extra informatie aanvragen, maar ook ondersteuning ontvangen van je trainer.
Over je trainer
De training wordt gegeven door een ervaren salestrainer. Onze trainers zijn mensen met een gedegen opleiding en ruime praktijkervaring. Ieder binnen zijn of haar specialisatie. Door hun jarenlange ervaring begrijpen zij wat er leeft binnen jouw vakgebied. YEARTH trainers kenmerken zich door hun aanpak; positief confronterend, sterk analytisch, gedragsspecialisten, wars van trucjes, een flinke dosis praktijk- en trainerservaring en een focus op samen met deelnemers het hoogst mogelijke resultaat behalen.
