Opleiding: 5d Opleiding Coach/ Coachend Leidinggeven
Opleiding Coach
De opleiding Coach is voor een ieder die zich wil professionaliseren als coach, maar ook voor leidinggevenden die zich willen professionaliseren als coachend leidinggevende en/of een verdieping zoeken in het proactieve leiderschap.
Coachen is beweging faciliteren in de oude opvattingen en aannames en daarmee in de handelingsmogelijkheden van de gecoachte. Coachen vraagt geloof en wijsheid in de ander, waardoor de gecoachte of medewerker zijn eigen antwoorden (her)ontdekt.
Coachen is gericht op het vergroten van het zelfbewustzijn en het ontwikkelen van nieuw gedrag.
- Permanent twee trainers
- Intensieve opleiding, veel persoonlijke aandacht
- korte theoretische inleidingen
- trainen van vaardigheden
- werken met proefcliënten
- intervisiegroepen
- casuïstiek vanuit de eigen actuele organisatiesituatie
De opleiding start 20 september, beslaat 6x 2 dagen, verspreid over een jaar.
2018-2019
... coachen is iemands potentiële kwaliteiten vrijmaken zodat hij zo goed mogelijk presteert ...
Coachen is een vorm van ondersteuning met als doel medewerkers kritisch concrete aspecten van hun werkuitvoering te laten onderzoeken en hierin te professionaliseren om zo beter vorm te kunnen geven aan het door de organisatie uitgedragen beleid.
Coaching is altijd gericht op doelgericht verwerven van nieuw gedrag en het vergroten van het (zelf)bewustzijn.
Het doel van de coaching is dat de gecoachte met betrekking tot zijn functioneren groeit in autonomie en dat hij zijn zelfsturend vermogen vergroot.
Mensen krijgen door coaching een beter beeld van hun kwaliteiten en valkuilen.
Ze worden zich bewust van de effecten van hun gedrag op de omgeving en leren zo door het eigen gedrag het gedrag van anderen te beïnvloeden. Hierdoor ontstaan proactieve,
zelfverantwoordelijke medewerkers.
Deze opleiding is bedoeld voor ieder die binnen zijn organisatie één op één coaching als onderdeel van zijn taak wil gaan zien of zich als zelfstandig coach wil gaan vestigen.
Door intensieve training, conceptuele en psychologische scholing, het (zelf)bewustzijn ontwikkelen, de eigen persoonlijke drijfveren en kwaliteiten herkennen en vaardigheden ontwikkelen om deze in te kunnen zetten als coach om de ander te ondersteunen in zijn ontwikkelingsproces.
Gedrag van anderen kun je immers pas sturen wanneer je jezelf kunt sturen.
Leidinggevenden die zich een coachende stijl van leidinggeven eigen willen maken.
Zij die zich willen professionaliseren tot coach, al of niet vanuit een eigen praktijk.
Leidinggevenden die opgeleid willen worden tot interne coach in hun eigen organisatie of zich willen professionaliseren als coach. Minimaal HBO werk en denkniveau
12 cursusdagen (9.30 – 17.00 uur) en tussen door leergroepen.
- permanent twee trainers
- intensieve opleiding, veel persoonlijke aandacht
- korte theoretische inleidingen
- trainen van vaardigheden: uitproberen, ervaren, reflecteren, alternatieven ontwikkelen en opnieuw uitproberen
- werken met proefcliënten
- rondetafelcoaching: door gecoacht te worden leren coachen
- leergroepen
- proceswerk, het hier en nu gebruiken
- casuïstiek vanuit de eigen actuele organisatiesituatie
Intake na aanmelding
Data opleidingsdagen:
2018: 20 en 21 sept., 31 okt en 1 nov., 28 en 29 nov. (let op, een woe en donderdag)
2019: 17 en 18 jan.,14 en 15 maart, 23 en 24 mei
Studielast 200 uur, waarvan contacturen 96.
Locatie:
Landgoed ‘De Haaf’ in Bergen NH
Voor begeleiding en opleiding € 2.970,- Cursusmateriaal € 40,- Verblijfskosten (koffie, thee, lunches) € 240,-. Totaal € 3.250,00
Daarnaast komen er nog kosten bij voor verplichte literatuur van de literatuurlijst, geschatte kosten € 60,- .
Opleiders: Maria Asberg & Jacqueline van der Feen
1. Transactionele Analyse (TA), persoonlijkheids- en communicatie concept vlg. E.Berne
TA is een theorie over sociale handelingen en een persoonlijkheidstheorie, gebaseerd op de analyse van alle mogelijke transacties, intern of tussen twee of meer mensen.
TA is de studie van de wijze waarop mensen hun onbewuste levensscenario ontwikkelen, van de manieren waarop mensen met zichzelf en anderen omgaan en daar eventueel in vast komen te zitten en van de wijze waarop ze zich daarvan bewust kunnen worden en dan nieuwe besluiten kunnen nemen.
2. Ik en Zelf, Schaduwwerk, begrippen uit de psychologie van Jung
Schaduwwerk verwijst naar een voortdurend proces van depolarisatie en in evenwicht brengen. Het is het helen van de kloof tussen je bewuste waarneming van jezelf en al het andere dat je bent of zou kunnen zijn.
Wanneer je de schaduw integreert verkrijg je bewustzijn van het geheel.
De wereld is hiertoe een spiegel, waarin je weerspiegeld ziet wat van binnen bij je leeft.
Projectie is een fenomeen, het is een onvrijwillige overdracht van je eigen onbewuste gedrag op anderen, zodat het lijkt of die mensen die eigenschappen ook werkelijk hebben.
Schaduwwerk in de praktijk van de coach
Het schaduw werk maakt duidelijk dat we dualiteiten mogen aanvaarden niet alleen onze goede maar ook onze slechte kanten, niet alleen het ontwikkelde maar ook het beperkte ego.
We kunnen belemmerende patronen gaan loslaten en leiding nemen over ons eigen leven. Vrij zijn betekent dan verantwoordelijk zijn.
3. Werken op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel niveau.
Vanuit de holistische visie op menszijn werken we met verschillende technieken:
-
Cognitieve en conceptuele uitgangspunten
-
Lichaamsgericht werken vanuit de bio – energetica
-
Associatief werken met beelden, dromen, gevoelens en emoties
Alle technieken worden ingezet om ontwikkeling verder te faciliteren
Blok 1 Focus op coachen
Inhoud: theorie en trainen van vaardigheden
-
uitgangspunten van coaching
-
theorie achter coaching
-
coachingsmodel GROW
-
competenties van de coach/coachend leidinggevende
-
leerdoelen ( POP ) vaststellen
-
Intake gesprek
-
TA als communicatiemodel
-
analyse van de vraagkwaliteit en de kracht van de samenvatting
-
de coachingsspiraal
Tijdens deze eerste bijeenkomst worden afspraken gemaakt m.b.t. het indelen van de leergroepen en de boekpresentatie.
Bijeenkomst leergroep
Blok 2 Coachen en de X-factor
Inhoud: theorie en trainen van vaardigheden
-
werken met de gereedschapskist van coaching
-
motto’s en metaforen
-
TA communicatie model
-
TA persoonlijkheidsmodel: zelfinzicht en zelfkennis, het eigen script kennen
-
lichaamsgericht werken als instrument voor bewustzijn ontwikkeling
-
doelen in coaching, van vage voornemens tot concrete resultaatbeschrijvingen (ook gekoppeld aan de hier en nu situatie van de deelnemers)
-
de verschillende petten van de coachende leidinggevendeBijeenkomst leergroep
Blok 3 Coachen ‘Uit de comfortzone’
Inhoud: theorie en trainen van vaardigheden
-
werken met de gereedschapskist van coaching
-
TA persoonlijkheidsmodel: zelfinzicht en zelfkennis, het eigen script kennen
-
paradigma’s en mentale modellen (in relatie tot script)
-
autonomie van de coach
-
werken met visualisaties, associaties en beelden
-
lichaamsgericht werken als instrument voor bewustzijn ontwikkeling
-
volgende stap in de coachingsspiraal en werken met GROW
-
procedures van coaching als interne- of externe coach
-
leergroepen: reflectie en feedback
Bijeenkomst leergroep
Blok 4 Coachen op groei
Inhoud: theorie en trainen van vaardigheden
-
werken met de gereedschapskist van coaching
-
werken met het onbewuste w.o. schaduwwerk, archetype en het Zelf
-
lichaamsgericht werken als instrument voor bewustzijn ontwikkeling
-
projectie, overdracht en tegenoverdracht
-
het transcendente principe
-
evaluatie gesprekken voeren
Bijeenkomst leergroep
Blok 5 Coachen op talenten
Inhoud: theorie en trainen van vaardigheden
-
werken met de gereedschapskist van coaching
-
kernkwaliteiten, je eigen kwaliteiten kennen en inzetten
-
werken met feedback en confrontaties
-
coaching en competentiemanagement/ talentmanagement: het voeren van een POPgesprek,
in het kader van IPB
-
werken met het STAR-model
Bijeenkomst leergroep
Blok 6 Coachen op volle kracht
Inhoud: theorie en trainen van vaardigheden
-
de schatkist van de coach
-
persoonlijk meesterschap van de coach
-
samenvatting coachingsmodellen en stappenplannen
-
evaluatie en toekomstbeelden

