Opleiding: Gegevensverwerking en Privacy bij Gemeenten
- De verhouding tussen sectorspecifieke wetten en de AVG en UAVG
- Wanneer mogen we gegevens delen?
- Wat zijn de verplichtingen van de gemeente?
- Hoe waarborgen we de rechten van betrokkenen?
- Hoe voer ik een rechtmatigheidstoets uit?
- Het gebruik van nieuwe technologie
- Wat is mijn rol als fg-er, privacy-officer of projectleider?
Inhoud
Inleiding:
Mag dit eigenlijk wel met persoonsgegevens?
De overheid moet bij elke taak nagaan of zij bevoegd is – en daarmee of er een juridische grondslag bestaat voor het gebruik van persoonsgegevens. Ongeacht om welke taak of om welk probleem het gaat: het innen of kwijtschelden van lokale belastingen, een vergunningverlening of voorzieningen in het sociaal domein. Maar ook de uitvoering van energiebeleid in het kader van een duurzame samenleving, het gebruik van een ‘armoedepas’ en bestrijding van fraude, toezicht en handhaving waaronder onrechtmatige bewoning.
Technologie biedt daarbij kansen, maar roept ook vragen op. Denk aan het gebruik van apps, platforms voor ‘omgevingscommunicatie’, een digitale stadspas, analysemodellen of informatie gestuurd werken. Die innovaties kunnen veel opleveren, maar roepen ook scherpe vragen op over privacy, transparantie en proportionaliteit.
Aan de hand van praktijkvoorbeelden en een handige checklist leer je tot een afgewogen advies te komen. Er is volop ruimte voor interactie en eigen casuïstiek. Stuur vooraf gerust voorbeelden in!
Inhoud en resultaat:
Na afloop van deze opleiding ben je:
- op de hoogte van de actuele wet- en regelgeving
- in staat om de verplichtingen uit de AVG toe te passen
- in staat om gemotiveerd te adviseren
- deskundig om mogelijkheden en risico’s te benoemen
Je krijgt een praktische checklist voor het gebruik van persoonsgegevens!
Doelgroep:
Juristen, FG's, privacy officers, beleidsmakers, informatiespecialisten, kwaliteitsmedewerkers, compliance officers en iedereen die zich bezighoudt met de vraag: "Mag dit eigenlijk wel met persoonsgegevens?"
Programma
Programma:
Dag 1 –De rol en bevoegdheden van de gemeente; de 6 privacyprincipes, de mogelijkheden en grenzen van het verwerken van persoonsgegevens
Dag 2 – De grondslagen van de gegevensverwerking, de noodzakelijkheidseis, het principe van doelbinding en de geheimhoudingsplicht
Dag 3 - Sectorspecifieke wetten zoals de wetgeving van de afdeling burgerzaken, sociaal domein, belastingen, vergunningverlening, bouwen en wonen, toezicht en handhaving etc in relatie tot de AVG/UAVG
Dag 4 - Juridische eisen vanuit diverse wetten; van verplichte openbaarmaking tot verplichte geheimhouding
Dag 5 – De 11 rechten van betrokkene en de rechtsbescherming
Dag 6 - Samenwerking en gegevens delen, de praktische toepassing in twee modellen.
Model A: het verstrekken van gegevens.
Model B: de rechtmatigheidstoets bij een nieuwe verwerking (‘pre-DPIA’)
Dag 7 - Technologie in de gemeentelijke praktijk; nieuwe software , platformtechnologie, gebruik van apps, de stadspas (armoedepas), de digitale identiteitswallet
Dag 8 - Verordeningen, samenwerkingsverbanden & contracten waaronder de verwerkersovereenkomst
Materiaal
- Digitale hand-outs en eventueel aanvullend digitaal materiaal
- Toegang tot de gehele digitale kennisbank PONT | Data & Privacy tot een maand na de cursus
Hiermee krijgt u toegang tot het dossier met alle relevante achtergrondinformatie rondom uw cursus. Zo kunt u voor, tijdens en na de cursus continu leren over dit onderwerp.
Verder krijgt u met PONT | Data & Privacy gratis toegang tot dossiers,digitale boeken van Berghauser Pont Publishing, waaronder commentaar en naslag, en het gehele jurisprudentie archief.
