Opleiding: SRM C - Vakdiploma Marketing specialisatie Leiderschap - Dag
Je werkt voor een bedrijf als marketingprofessional of -adviseur, of je hebt een eigen marketingbedrijf. Je wilt je graag verdiepen in de strategische marketing met aandacht voor jouw rol als leider.
Tijdens deze leiderschapsspecialisatie van de opleiding SRM C – Vakdiploma Marketing ontwikkel je je als marketingleider op strategisch niveau. Je adviseert op directieniveau over essentiële zaken, zoals het opzetten van een marketingstrategie, het uitdragen en communiceren over een organisatiemissie en -visie en het benutten van de meest actuele trends op digitaal vlak en op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI). Daarnaast verdiep je je in je eigen leiderschapsstijl, zodat je op motiverende wijze anderen in jouw organisatie kunt aansturen en beïnvloeden. Kortom, met deze specialisatie ontwikkel je jezelf niet alleen tot marketingstrateeg, je staat ook sterker als teamleider of manager.
In dit praktijkgerichte programma SRM C - Vakdiploma Marketing specialisatie Leiderschap (SRM MKT C) krijg je inzicht in jouw rol als leider binnen marketing. Je verdiept je in jouw leiderschapsstijl en besteedt veel aandacht aan je persoonlijke ontwikkeling op het gebied van leiderschap. Daarnaast ga je op gevorderd niveau aan de slag met de belangrijkste onderwerpen op marketinggebied. Je analyseert je doelgroep en de manier waarop je wilt dat deze doelgroep met jouw merk in contact komt. Je neemt het consumentengedrag onder de loep, waarna je nadenkt over de juiste branding en positionering van het merk. Je verdiept je in de online wereld, inclusief de toekomst van media en communities. Dit is slechts een greep uit de leerstof van de modules. Het programma neemt je volledig mee in de marketingwereld, waardoor jij na afloop weet te adviseren op strategisch niveau.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
Masterclass Marketingstrategie (SRM C)
o Visie, missie en strategie
o SWOT-, markt- en concurrentieanalyse
o Concurrentieanalyse
o Segmentatie, targeting en positionering
o Marketingmix
o Marketingdoelen
o Contentcreatie
o Meetbare KPI's en monitoring
Masterclass Branding en Positionering (SRM C)
o Organisatiestrategie en marketingstrategie
o Strategisch denkvermogen, merken en positionering
o Beleidsbeslissingen en merkwaarde
o Merkidentiteit
o Productmerken, submerken en corporate merken
o Identiteitsmodellen vertalen naar eigen praktijk
o Van positioneringsstrategie naar branding en vice versa
o Managen van een merkenportfolio
o Brand equity
Masterclass Contentstrategie (SRM C)
o AI in contentcreatie
o Klantreis en persona's
o Doelstellingen en KPI's
o Het Content Marketing Canvas Model
o Contentformats en contenttypen in de klantreis
o Contentdistributie met het POEM-model
o Contentkalender en redactionele formule
o Contentmanagement en draagvlak creëren
Masterclass Marketing en Media (SRM C)
o Media en middelen
o Kanalenmix
o Emailmarketing
o Conversational commerce
o Influencer marketing
o Affiliate marketing
Masterclass Data en AI voor Marketing (SRM C)
o Update trends in data, tech, online, AI, GPT
o Social media, platformen en community's
o Business Intelligence, management data & datawarehousing
o Customer Journey en Marketing KPI's
o Artificial Intelligence, algoritmen en bias
o (Generatieve) AI, marketing en contentcreatie
o Strategische AI Marketing Canvas
o Dashboarding en datavisualisatie
Masterclass Marketing Leiderschap (SRM C)
o Adviseren op directieniveau/marketing
o Leiderschap en marketingmanagement
o Stakeholdermanagement
o Persoonlijk leiderschap
o Leiderschapsstijlen
o Motiveren en beïnvloeden
9 maanden
Vakopleiding
SRM-CVAKMKTSL|SRM C - Vakdiploma Marketing specialisatie Leiderschap
Brand Owner
