Opleiding: MBO Officemanagement (1 jaar) - (Privé Studie)
Algemene beschrijving:
Een functie als officemanager vraagt om specifieke kennis en vaardigheden. Als officemanager ben jij de spil van de organisatie en zijn werkzaamheden als plannen, organiseren en coördineren van essentieel belang. Tijdens deze 1-jarige opleiding leer je gesprekstechnieken toe te passen en effectief je tijd in te delen. Je leert hoe je de sociale media op zakelijk gebied kunt gebruiken en hoe je diverse soorten planningen op kunt stellen. Door het opstellen van een Verbeterplan Praktijk-Case©
Doelgroep:
Deze opleiding is geschikt voor (beginnende) officemanagers, managementassistentes of secretaresses die de kennis en vaardigheden van officemanagement willen verbreden.
Voorbereiding:
Deze opleiding bestaat uit meerdere modules. Per module zijn er 4 studielessen van 3 uren. De lesdata plan je samen met jouw privé-docent. De aangegeven lesdata op de website zijn indicatief. Je dient je ook voor de eerste studieles voor te bereiden.
Onderwerpen:
De opleiding bestaat uit verschillende modules. De module waar je mee start kan afwijken van onderstaande volgorde.
Module - MBO Management en Organisatie
- De basis van management en organisatie
- Organisatiestructuren
- Visie, missie en strategie
- Interne- en externe analyse
- SWOT analyse
- Organisatievormen
- SMART-doelen bepalen
- Timemanagement
Module - MBO Communicatieve Vaardigheden
- Het onderhandelingsgesprek
- Het verkoopgesprek
- Het zakelijk adviesgesprek
- Het slechtnieuwsgesprek
- Communicatiedoelen
- Het telefoongesprek
- Mondelinge presentatie
- Het baliegesprek
Module - MBO Zakelijke correspondentie
- De basis van zakelijke correspondentie
- Soorten correspondentie
- Werken met opmaak en huisstijl
- Teksten schrijven
- Brieven schrijven
- Verspreiden van informatie
- Omgaan met sociale media
- Werken met memo's en notities
Module - MBO Processen en Organisatie
- De basis van processen en organisatie
- Inzicht in bedrijfsprocessen
- Opstellen van processtroomschema's
- Bepalen van de procesnormen
- Processen en kwaliteitszorg
- Sturen op processen
- Uitvoeren van verbeteracties
- Kwaliteitssystemen
Leerdoelen:
- heb je inzicht in de vormen van organisaties
- weet je hoe je SMART-doelen kunt bepalen
- ben je in staat om organisatiestructuren te herkennen
- kun je een SWOT-analyse uitvoeren
- heb je inzicht in de communicatie voor een ondernemer
- ben je in staat om de juiste gesprekstechnieken toe te passen
- weet je hoe je kunt gaan onderhandelen
- ben je in staat om met medewerkers een kritiekgesprek te voeren
- heb je inzicht in de soorten correspondentie
- kun je zakelijke brieven schrijven
- weet je hoe je omgaat met de huisstijl
- ben je in staat te werken met sociale media
- heb je inzicht in bedrijfsprocessen
- ben je in staat om procesverbeteringen door te voeren
- heb je inzicht in een organisatiedashboard
- ben je in staat om te sturen op processen
Diploma:
Tijdens de opleiding schrijf je per module een Verbeterplan Praktijk-Case. Door het schrijven van deze Verbeterplan Praktijk-Case kun je aantonen de behandelde onderwerpen te beheersen. Door het onderwerp toe te spitsen op de eigen situatie, kan het geleerde direct in de praktijk worden gebracht. Wanneer je alle modules met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële diploma van Holland Opleidingen Groep digitaal.
Studiekosten:
Kosten zoals bijvoorbeeld lesgeld, literatuur en examenkosten zijn inbegrepen in dit tarief. Er zijn verder geen bijkomende kosten van toepassing voor deze opleiding.
Over ons:
Leren van de allerbeste docenten? Bij Holland Opleidingen - Privéstudie leer jij met een privé-docent op lesmomenten die jou passen. We helpen zo deelnemers van trainingen of opleidingen bij het behalen van een maximaal leerrendement. Echt groeien kan alleen met de juiste aandacht en de juiste instrumenten.
