De recente importheffingen van de Verenigde Staten maken pijnlijk duidelijk hoe kwetsbaar de open Nederlandse economie is voor internationale spanningen. Vooral sectoren als Industrie, Transport & Logistiek, Groothandel en Technologie merken nu al de gevolgen van de ontregeling van de wereldhandel. De onvoorspelbare koers van Donald Trump, die opnieuw kandidaat is voor het Amerikaanse presidentschap, zorgt voor onzekerheid bij bedrijven en investeerders wereldwijd.
ABN AMRO verwacht dat de Nederlandse transportsector dit jaar nog maar met 1 procent zal groeien. Pas in 2026 kan de groei weer aantrekken naar 2 procent, onder meer dankzij Europese investeringen in infrastructuur en defensie. Toch is die opleving allerminst zeker. De tarieven in de containervaart zijn begin april hard gedaald nadat Trump op de zogeheten ‘Liberation Day’ nieuwe torenhoge invoerheffingen aankondigde. Die tarieven zijn inmiddels weer gestegen, omdat de handel zich deels herstelt en de logistieke ketens opnieuw worden verstoord.
Een treffend voorbeeld is het plotselinge stilvallen van de scheepvaart tussen China en de Amerikaanse westkust begin mei. Waar normaal gesproken tientallen schepen per dag vertrekken, bleef het plotseling stil. Pas na een voorlopig akkoord tussen de VS en China kwam de stroom weer enigszins op gang, al blijven invoerheffingen van 30 procent van kracht. Die raken niet alleen de Amerikaanse economie, maar ook China, dat kampt met een dalende vraag.
Nederland kan in sommige gevallen profiteren van deze spanningen. Europese bedrijven verbeteren tijdelijk hun concurrentiepositie tegenover Chinese producenten. Ook de luchtvrachtsector haalt voordeel uit de ontregeling: bedrijven die snel willen leveren kiezen eerder voor luchtvervoer, ondanks de hogere kosten. Expediteurs spelen een vergelijkbare rol door flexibele oplossingen te bieden bij verstoringen in de toeleveringsketen.
Toch is de algehele trend zorgwekkend, volgens ABN AMRO. Een verdere escalatie van de handelsoorlog kan leiden tot minder vertrouwen, uitgestelde investeringen en teruglopende handelsvolumes. Dit treft niet alleen havens, wegvervoerders en binnenvaart, maar ook de industrie zelf. Nieuwe Amerikaanse heffingen op staal en aluminium (tot wel 50 procent) zetten bijvoorbeeld druk op de Duitse staalindustrie, een belangrijke afnemer van Nederlandse binnenvaartdiensten.
De Nederlandse economie en transportsector staan onder druk. De vraag is niet alleen of Trump doorgaat met zijn handelsagenda, maar vooral hoe Nederland zich kan wapenen tegen een steeds grilliger internationaal speelveld.
Bron: ABN AMRO
Lees ook: How the World Ran Out of Everything
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--