Opleiding: MBO Marketingmedewerker (1 jaar) - (Thuisstudie)
Algemene beschrijving:
Ben je marketingmedewerker en wil jij je verdiepen in de theorie omtrent marketing gerelateerde onderwerpen? Gedurende deze opleiding van 1 jaar krijg je meer inzicht en kennis van marketing, marktonderzoek, marktontwikkelingen, maar ook van communicatieve vaardigheden en gesprekstechnieken. Na het afronden van deze opleiding kun je op praktische wijze werken binnen de afdeling Marketing van een organisatie. Naast de theorie wordt er ook aandacht besteed aan praktijkopdrachten. Hierin pas je de theorie toe op jouw organisatie en werksituatie.
Doelgroep:
Deze opleiding is ontwikkeld voor marketingmedewerkers of voor mensen die vanuit een andere rol te maken hebben met marketing en zich hierin willen verdiepen.
Voorbereiding:
Deze opleiding bestaat uit meerdere modules met verschillende studielessen. Je doorloopt de studielessen in je eigen studietempo. Gedurende deze opleiding kun je met je studievragen terecht bij jouw persoonlijke StudieCoach. Daarnaast plan je samen met jouw StudieCoach per module 4 keer een korte online sessie voor extra uitleg over de lesstof.
Onderwerpen:
De opleiding bestaat uit verschillende modules. De module waar je mee start kan afwijken van onderstaande volgorde.
Module - MBO Basiskennis van Marketing
- De basis van marketing
- Marketingmix
- Consumentengedrag
- Product- en prijsbeleid
- Promotie
- Marktonderzoek
- Concurrentieanalyse
- Marktontwikkelingen
Module - MBO Management en Organisatie
- De basis van management en organisatie
- Organisatiestructuren
- Visie, missie en strategie
- Interne- en externe analyse
- SWOT analyse
- Organisatievormen
- SMART-doelen bepalen
- Timemanagement
Module - MBO Werken in projecten
- De basis van projecten
- SMART-doelen formuleren
- Projectplan opstellen
- Projectorganisatie
- Projectplanning
- Kosten en baten
- Beheer aspecten van projecten
- Afronding van projecten
Module - MBO Communicatieve Vaardigheden
- Het onderhandelingsgesprek
- Het verkoopgesprek
- Het zakelijk adviesgesprek
- Het slechtnieuwsgesprek
- Communicatiedoelen
- Het telefoongesprek
- Mondelinge presentatie
- Het baliegesprek
Leerdoelen:
- heb je inzicht in de marketingmix
- ben je in staat om marktonderzoek uit te voeren
- ben je in staat om een concurrentieanalyse te maken
- heb je inzicht in marktontwikkelingen
- heb je inzicht in de vormen van organisaties
- weet je hoe je SMART-doelen kunt bepalen
- ben je in staat om organisatiestructuren te herkennen
- kun je een SWOT-analyse uitvoeren
- heb je inzicht in de inhoud van een project
- ben je in staat om een projectplanning op te stellen
- ben je in staat om SMART doelen te formuleren
- kun je sturen op beheeraspecten
- heb je inzicht in de communicatie voor een ondernemer
- ben je in staat om de juiste gesprekstechnieken toe te passen
- weet je hoe je kunt gaan onderhandelen
- ben je in staat om met medewerkers een kritiekgesprek te voeren
Diploma:
Tijdens de opleiding schrijf je per module een Verbeterplan Praktijk-Case. Door het schrijven van deze Verbeterplan Praktijk-Case kun je aantonen de behandelde onderwerpen te beheersen. Door het onderwerp toe te spitsen op de eigen situatie, kan het geleerde direct in de praktijk worden gebracht. Wanneer je alle modules met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële diploma van Holland Opleidingen Groep digitaal.
Studiekosten:
Kosten zoals bijvoorbeeld lesgeld, literatuur en examenkosten zijn inbegrepen in dit tarief. Er zijn verder geen bijkomende kosten van toepassing voor deze opleiding.
Over ons:
Doordat je het vaak druk hebt, kan het lastig zijn om ook nog een studie te volgen. Met praktijkgericht leren op afstand biedt Holland Opleidingen - Thuisstudie voor jou de oplossing. Je bepaalt zelf waar, wanneer en in welk tempo je bezig gaat met je studie. Om het helemaal af te maken krijg je daar ook nog eens een persoonlijke studiecoach bij, die jou professioneel ondersteunt tijdens jouw studie.
