Een onmisbare servicepropositie in 7 stappen

Er zijn organisaties die succes hebben, omdat zij hun klanten ‘praktisch onmisbare oplossingen’ bieden. De sleutel ligt in de manier waarop zij inhaken op het functioneren van hun klanten. Niet hun producten of imago spelen de hoofdrol, maar hun serviceconcept.

Organisaties die precies snappen wat hun klanten beweegt, zowel voor, tijdens als na de feitelijke transactie hebben een succesvol serviceconcept omdat klanten er daadwerkelijk beter, makkelijker, sneller mee vooruit komen.

Er zijn zeven stappen hoe je zo’n onmisbare servicepropositie, met dienstverlening die klanten niet meer willen missen, kunt bouwen:

1. Kies uw ‘kernklant’: de klantgroep die het meest bijdraagt aan uw succes.
2. Ken het functioneren van uw kernklant, zowel voor, tijdens als na uw dienstverlening.
3. Benoem de onuitgesproken behoeften, ergernissen en ‘geaccepteerde pijn’ van de kernklant, als kansen om nieuwe waarde te creëren.
4. Ontwikkel een serviceconcept, dat samenhangende oplossingen als een onmisbaar geheel bij de klant brengt.
5. Kijk door de ogen van de klant om de waarde en juiste prijs van uw serviceconcept te bepalen.
6. Zet een ‘toetsende implementatie’ op om de onmisbaarheid van uw serviceconcept in de praktijk te verankeren en te blijven ontwikkelen.
7. Communiceer de onmisbaarheidsfactor van uw serviceconcept overtuigend in de markt.

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>