Bert Overbeek is management-trainer, team-coach en interim manager. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot hij na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen. Ook wilde hij de kwaliteit van zijn werk vergroten en hij had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren.
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Bert een originele management-denker en -schrijver was. Hij vroeg hem in 2006 of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het veelgelezen ManagementSite. Sindsdien schreef hij meer dan 2000 artikelen zeven managementboeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Vier boeken werden bestsellers en eindigden in de Managementboek top 5.
Overbeek vindt kennisdeling zo belangrijk, dat hij hier op Jongebazen de finesses van het managementvak deelt met zijn collega’s. Het is nodig in tijden van verandering. Aritificial Intelligence heeft dan ook volop zijn aandacht, maar vooral in combinatie met gedrag: wat wordt de rol van de mens straks en hoe kan hij zich daarop voorbereiden? Het gaat bij Bert trouwens niet alleen over AI. In zijn boek 'De Schakelaar' zet hij uiteen hoe hij vindt dat de manager van de toekomst zijn teams tot maximale prestaties kan leiden.
Correspondentie met Bert Overbeek gaat via icloud.com. Gewoon zijn naam in kleine letters ervoor en er is contact. Zijn website? bertoverbeek.com
Recente reacties
Je hebt volledig gelijk als je stelt dat dit maar 1 van de (vele) aspecten is. De onderwerpen die jij noemt zijn niet minder relevant, en dan vooral een goede stuurgroep (stokpaardje).
Projecten kunnen veel sneller en goedkoper als wij niet op geld sturen (dus de boekhouder minder/geen invloed geven) maar kwaliteit op de eerste plaats zetten (first time right).
Daarnaast is met fases werken ook een belangrijk maar te weinig gebruikt mechanisme. Zie bijvoorbeeld http://www.viergever.info/home-nl/whitepapers/2017/november/prince2-waterval/
Toegepast op een echt project: een aantal jaren geleden werd in Edinburgh een tramlijn aangelegd. Dit liep uit de hand waarna besloten werd om een deel van de lijn niet aan te leggen. Kosten en baten van dit laatste deel stonden niet tot elkaar in verhouding. Geprojecteerd op de Noord-Zuidlijn: was het echt nodig om de hele lijn in 1 keer op te leveren? Of was het ook daar mogelijk om het traject in delen op te leveren?
Ben wel benieuwd welke andere, bredere sturingsmechanismen je dan voor ogen hebt. Ikzelf denk aan vertrouwen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, niet fixed-price, goede controle op risks/issues, worst-case business case, goede stuurgroep die de bedrijfsdoelen in de gaten houdt. En mogelijkheden om in te grijpen, bij te sturen of zelfs stop te zetten.
Zou het niet mooi zijn als in het nieuws kwam dat de Noord-Zuidlijn was gebudgetteerd op 800 tot 1200M (risico's en stelposten!) en dat het 900M is geworden? En dat het 2000M oplevert?
Jammer genoeg maken jullie reacties mij niet veel wijzer. Niet dat het geen goede definities van complexiteit zouden zijn. Maar ik ben bang dat we het zo nodeloos extra ingewikkeld maken.
Een project is geen olifant of samenstel van story-points. Een project is een samenstel van menselijke activiteiten. Deze kijk dwingt 'man en belang' te noemen.
Voorbeeld: 'Waarom zijn er zoveel falende ICT projecten bij de overheid?'
'Het is zo complex!'
Welnee, zie https://www.managementsite.nl/ict-debacle-overheid
Dit is een Nederlandstalige site met een Nederlandstalige doelgroep. Vandaar mijn reactie in het Nederlands.
Over de relatie tussen kwaliteit en scope: dat is een kwestie van weergave. Inderdaad beschrijft kwaliteit een aspect van de scope maar je kunt wel kwaliteitseisen aanpassen zonder de scope te wijzigen. Vandaar dat een aantal modellen ze apart weergeven.
Voor het overige: eens. Alle zes aspecten beïnvloeden elkaar en kunnen niet los van elkaar worden gezien. Het diagram had niet als doel om dit te tonen.
Lees ook deze eens: https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-story-points-and-effort-estimates-and-how-do-we-use-them-in-backlog-grooming-and-sprint-planning